Начало / Uncategorized / Неделя на Слепия

Неделя на Слепия

«Иди се умий в къпалнята Силоам, което значи: пратен.» (Йоан. 9:7)

Едно забележително чудо с дълбока символика видяхме в днешното евангелско четиво. Творецът на вселената сътворява очи за един слепец. Христос помазва с кал, направена от пръстта и от Неговата слюнка празните ниши на лицето на слепия и го изпраща в къпалнята Силоам да се умие.

В гъстата тъмнина слепият усеща божествения допир по лицето си. Чувства една лека влага на мястото, където биха били очите му. Чува един глас да му заповядва да отиде в Силоамския басейн, за да измие лицето си. Започва един път, по-голям от разрешения за Съботата. Започва един маршрут, по време на който счупва естествените закони, законите на лъжовното благоприличие, формите на лицемерния фанатизъм, калъпите на една измамна мания, предписанията на една коравосърдечна религия. Изпълнява една заповед от вътрешна подбуда и разположение, от тайнствено доверие към едно лице, от което чувства че приема любов без условия и граници.

Какви ли мисли изпълват ума му по време на този път към Силоамската къпалня? Какви ли чувства са накарали сърцето му да бие бързо? Какъв трепет и какво недоумение ли носи в себе си, във всяка крачка към тази къпалня? Не знае какво се случва. Не знае какво ще стане. Не си е и представял, че в този ден се е събудил в тъмнина, но ще заспи в светлина.

Върви към къпалнята, на име «Пратен». Великият Пратеник на Бог Отец го праща да измие лицето си в един басейн, носещ Неговото име: «Силоам, което значи: пратен». Господ изцелява очите му без да го попита, но го праща да намери истинската светлина, след като слепият се реши. Иисус би могъл да го изцели с едно докосване, или с една дума да създаде очите му, както е създал вселената. Би могъл даже от разстояние да му дари здраве както прави със слугата на стотника, или с дъщерята на кръвотечивата. Богочовекът обаче го доближава, допира се до него, създава му отново очите, подбужда го да отиде да се умие.

Калта от Бога е изцеление за човека. Това, което се вижда странно и необяснимо е решението на нашите проблеми. Скриването на Бог зад материята е всъщност тайнственото Му откриване. Поддържането на едно страдание е явяването на Божиите дела. Словото Божие е нашият живот. Послушанието към Божието слово е нашето просвещение и спасение.

Срещата с Богочовека Спасител не е достатъчна, ако не последва пътят към умиването. Благодеянието което приема човекът от Господа не го спасява, ако не поеме в посока към умиването на лицето си.

Ако «Силоам» означава «пратен», тогава пътят натам е път към Христос. Човекът в своето ослепяване приема Божието посещение. За да намери светлина и изцеление за себе си ще се затича към истинската Божия къпалня, която е Църквата. Къпалнята Силоам е живата Църква. Всяка среща с Христос е безцелна, ако човек не потопи лицето си в течащите води на Църквата. Срещата с Господ отбелязва началото на един път към извора на живота, към Църквата. Не се избавя човек само когато се срещне с Христос някога и някъде. Избавя се, когато се кръсти в извора, който носи Христовото име, името на пратения. Избавя се, когато се потопи във водите на смирението, на покаянието и на очистването. Това са водите, с които Църквата напоява и изцерява своите верни.

Христос прави първата стъпка. Човекът прави последната и решителна. Христос идва за среща. Срещата с Христос е началото на един път към Христовото Тяло, към Христовия кораб, към Христовата къпалня, към Църквата. Нека не се задоволим с едно повърхностно познанство с Христос. Той не иска просто да се допре до нас. Иска да ни осинови. Да ни направи част от голямата къпалня Силоам, от Църквата. Само тогава ще станем и ние капки от живата вода на тази къпалня, с която ще помогнем и на други слепи да намерят светлината и да се очистят.

В тъмния ни век Господ очаква човека, да го срещне в къпалнята и да го пречисти. Просвещението и изцелението са резултат от сътрудничеството на човека с Бога. Когато хората разберат това, ще се избавят от тъмнината на болката и злото. Тогава светът ще стане една огромна Силоамска къпалня, една огромна прегръдка на Великия Пратеник, която ще изпълни със светлина, радост и надежда човечеството. Амин.

Превод от гръцки: Матей Папучиев

За Ангел Карадаков

Виж още

В новия епизод на „Духовни полета“ – Културата трябва да възвисява – гост отец Методи Корчев

Уважаеми зрители, в празничния ни брой за 24 май говорим с отец Методи Корчев за ...