Начало / Uncategorized / Писма до енорийския свещеник (Писмо 3) – Религиозни седенки

Писма до енорийския свещеник (Писмо 3) – Религиозни седенки

Писмо 1 може да прочетете тук.

Писмо 2 може да прочетете тук.

Тия седенки са великолепно средство за апостолска работа. Ето как могат да се устроят те. В енорията ти, безспорно, има и заможни хора с по-широки къщи. В някой зимен ден иди у някой такъв свой енориаш, и в разговори улови случай и запитай, как прекарват дългите зимни нощи, не се ли събират със съседите, за да поработят и на разговор, не биха ли приели и теб някой път на тия седенки, за да им прочетеш нещо интересно, да поговориш за полезни неща.

Бъди уверен, че предложението ти ще приемат с възторг. Като те съветвам да приемеш, о, любезни събрате, тоя род просвета, мисълта ми е следната: в нашата книжнина, която се предлага на пазара, липсва благочестиво четиво. А нашите християни са абсолютно потребни примери на висок християнски живот. 

А главната ми цел е: да бъдеш колкото е възможно по-често в съприкосновение с дома на християните си. Всячески се старай да станеш необходим за всяка къща. От всеки разговор с тебе, енориашите ти ще извличат полза за душите си. И като помолиш домакините да назначат вечер, в която ще поканят у дома си, колкото е възможно повече съседи, вземи съпругата си и идете на седенката. Вземи със себе си за прочит някое животоописание на Божи угодник, например „Алексий, човек Божий“, „Св. мъченица Евдокия“, „Чудото със седемте момци в Ефес“, „Варлаам и Йоасаф – индийски просветители“, „Св. мъченик Александър Въглищарът“, „Животът и смъртта на св. Андрей Стратилат“, „Чудесните случки на св. Александра“, „Смирени роман Сладкопевец“, „Преподобни Моисей Мурин“ и др. 

Хиляди въпроси могат да възникнат около прочетеното. На тебе се дава щастлива възможност да пръснеш евангелска светлина в занемарените души на твоите енориаши, да ги трогнеш, да ги преродиш. 

Вземи мерки щото първата седенка да излезе напълно сполучлива, защото от това ще зависи, дали ще се състоят и други, или не. Ще видиш колко настойчиво ще начене да те моли всяка християнка а удостоиш и нейния дом с душеполезна беседа. 

Обаче аз, като те съветвам да избираш за тия седенки домовете на по-заможните си християни, имам това предвид: Уреждането на една седенка, освен че иска по-широко помещение, но е и свързано и с разноски. Стар български обичай е гостите да бъдат почерпени. Някъде слагат самовара с чай и цял ред закуски. Някъде поднасят кафе, а след това начукват орехи, нарязват портокали и т.н. Ти, драги братко, не си в положение да отмениш този прадедски обичай. Затова не трябва да мъмриш, че се правят разноски: ще обидиш домохазяите.

Ами гледай да използваш съревнованието между хазайките. Защото жените са амбициозни: всяка от участващите на седенката жени ще иска и у нейния дом да се устрои седенка, за да видят хората, що може и тя да поднесе на гостите. По този начин ще имаш повече седенки и ще свършиш по-голяма Христова работа. 

Междувременно трябва да устроиш и една седенка и у своя дом. Даже не би било зле да започнеш с нея. От първите седенки ще се определит характерът на последващите. Още от първите на тебе ще се задават толкова много въпроси , че ще бъдеш в състояние да отговориш на всички. Затова ще поискаш време на някои да отговориш в следващата седянка. 

Автор: свещеноиконом Атанас П. Маджаров

Църковен вестник 1928 г. 

Снимка: pixabay.com

За Ангел Карадаков

Виж още

Изпълни се една година от кончината на протопсалт доц. Димитър Димитров

На 11 януари се изпълва една година от кончината на протопсалт доц. Димитър Димитров, дългогодишен ...