Вратите на покаянието се отварят. Започва Великият пост. Ние постим всяка година, но всеки път постът ни носи голяма полза ако го прекараме по правилния начин. Великият пост е подготовка за бъдещия живот, но и също така е подготовка за посрещане на Светлото възкресение.
Както във висока сграда, стълбището е изградено по начин, който да улеснява изкачването до високите етажи, така и различните дни на годината са различни стъпки за нашето духовно издигане и изкачване. Дните на Великия пост и Св. Пасха са именно такива дни.
Във Великия пост ние се очистваме от греховното осквернение и на Пасха чувстваме благословението от настъпването на Христовото царство. Когато хората се изкачат на висока планина, те се опитват да се от освободят от всички допълнителни тежести. Колкото по-малко някой е натоварен, толкова по-лесно му е да се изкачи на по-високо.
И така, за да се издигнем духовно, на първо място трябва да се освободим от греховния товар. Този товар отстраняваме чрез покаянието при неотменното условие, че ние самите отхвърляме от себе си всяка вражда и прощаваме на всички, които смятаме, че са по някаква причина прегрешили пред нас. Тогава и ще можем да се поздравим със светлото Христово Възкресение очистени и простени.
Какъв е скъпоценният дар Божий, който получаваме в края на великопостния подвиг? За това ни казват първите песнопения, с които започват дните на Великия пост: „И ще ни се даде като храна Агнецът Божий, доведен на заколение заради нас и причастен с учениците на Тайната вечеря, в свещената и светлоносна нощ на Възкресението“.
Причастяването с Тялото и Кръвта на Възкръсналия Христос във вечния живот – това е целта на светите четиридесет дни. Причастяваме се не само на Пасха. Напротив, тези, които се причастяват на Пасха, са тези, които са се подготвили, отишли са на изповед и са се причастявали по време на Великия пост. Точно преди самата Пасха нямаме възможност да се изповядаме добре и задълбочено, защото свещениците са твърде заети с богослуженията на Страстната седмица. Затова трябва да се подготвим пради идването на Възкресението.
Всяко причастяване с Христовите Тайни е единство със Самия Христос и е спасително за нас. Защо причастието в нощта на Св. Пасха има такова значение? Защото тогава ни е дадено особено да усещаме Христовото царство. Тогава ние сме особено озарени с Вечната светлина и укрепени за духовното възкачване.
Този незаменим дар Христов е несравнимо благо. Нека никой не се лишава от тази радост, тичайки да яде месо и други храни, вместо да се причасти. Само нашето участие в Св. Тайни ще ни подготви за празника на вечното Царство Божие.
Автор: Св. Йоан Шанхайски
Превод: Ангел Карадаков