У нас празникът Рождество Христово премина в тържествена атмосфера с възможност за дейно участие в Божествената литургия. Не навсякъде по света обаче бе така. Именно поради това и повечето послания на патриарси и архиепископи са обърнати към християните, които не са могли да посетят Рождественската литургия. Представяме ви някои от посланията на Предстоятелите на Поместните православни църкви.
Вселенският патриарх Вартоломей подчерта в своето послание, че празнувайки Рождението на Спасителя, не спираме да се молим за всички страдащи по света. „Наред с безспорната истина, че нашият свят обхваща едно цяло, че проблемите ни са общи и че тяхното разрешаване изисква съвместни действия и дневен ред, най-видното беше (през време на пандемията бел.ред.) стойността на личния принос, любовта на добрия самарянин, която надминава всяка човешка граница. Църквата активно подкрепя – с дело и с думи – нашите страдащи братя и сестри, като същевременно се моли за тях, техните роднини и всички отговорни за грижите им, и в същото време възвестява, че изцелението на болните – като временна победа над смъртта – трябва да бъде отнесена до окончателната победа над смъртта в Христос“, казва в своето послание Вселенският патриарх.
Александрийският патриарх Теодор благодари на всички лекари и медици, които се трудят в нелекото време, за да укрепяват и подпомагат здравето на заразените. „Позволете ми, деца мои, да посветя това богослужение на медицинските сестри, на лекарите, които загубиха живота си… Нека кажем на тези невидими герои, че им благодарим“, казва в посланието си патриарх Теодор. Той благодари и за създаването на ваксина и възможността хората да почувстват по-осезателно преминаването на пандемията от коронавирус.
Антиохийският патриарх Йоан X казва в своето рождественско послание, че „сме призовани да въплътим даровете на Рождество Христово в дела на милосърдие… Призовани сме да приемем Бог в сърцата си, които да блестят като чисто злато, когато гледат нуждаещия се. Днес сме призовани да Го приемем и да положим под нозете му горчивината на живота си. Ще излеем нашите сълзи, молейки за Неговата милост върху света през време на тази пандемия“, казва патриарх Йоан.
Йерусалимският патриарх Теофил III обяви в своето послание, че на мястото, където се е родил Христос и където е започнало спасителното дело, се отправят постоянно молитви за справяне с тежката ситуация, както и за духовно укрепване на човешкия род. „И днес, точно на мястото на Неговото Рождество, смирената и богоприемаща пещера и скромните ясли… възкликват с радост „Младенец ни се роди, Син ни се даде“, казва патриарх Теофил.
Румънският патриарх Даниил също отправи свое послание към православните християни в Румъния за празника Рождество Христово. Той подчерта, че в контекста на продължаващата пандемия човечеството преживява много труден период – с много хора в изолация, у дома или в болници. Патриархът подчерта, че „ние, християните, сме призовани да облекчим страдащите и нуждаещите се, бедните семейства, възрастните хора и самотните, обезсърчени, наскърбени и натъжени, като им предлагаме милосърдната Христова любов, добра дума и дело“. Румънският патриарх напомни, че празникът на Рождество Христово се превръща в повод за укрепване на общението, взаимопомощта и делата на милост.
Българският патриарх Неофит в своето послание на 24 декември призова „нищо да не смущава радостта ни днес, защото в тази пресветла нощ изгрява надежда за целия човешки род. Нека временните трудности и изпитания не подкопават вярата ни, но да преминаваме през тях с твърдост и с благодарност към Бога за всичко, с кротост и смирение пред Божията воля, защото „… живеем ли, или умираме – Господни сме“ (Рим. 14:8)“, каза още той.
Атинският архиепископ Йероним обърна внимание в своето послание, че се нуждаем „от отговорност и надежда. Сега, когато всички много добре знаят, че пандемията е реален проблем, трябва да се чувстваме отговорни за здравето на всички. Нека се погрижим за уязвимите“, каза той.
Албанският архиепископ Анастасий пък говори върху това, че „Христос не идва като посетител, за да ни поздрави учтиво и след това да си тръгне тихо. Той идва, за да остане при нас. Това е значението на името Емануил, което означава „С нас е Бог”. Той не идва като тиранин, за да ни лиши от свобода, налагайки Своята воля. Той идва като младенец, участващ в лишения и изоставяне; Той идва с невидима усмивка на мир и надежда, за да остане с нас. Самият Той ще се изправи пред изпитания, обиди, съд, които ще завършат със страданията, споделяйки болката на човечеството. Той идва да остане с нас, за да ни подкрепи, да ни утеши със Своето обещание: „и ето, Аз съм с вас през всички дни, до свършека на света“ (Мат 28:20).
По информация на orthodoxianewsagency.gr.