На Тайната вечеря в горната стая Иисус даде съвсем ново значение на храната и питието от свещената храна. Той се идентифицира с хляба и виното: „Вземете, яжте, това е Моето Тяло. Пийте от нея всички, защото това е Моята Кръв на новия завет“ (Ма. 26: 26-28).
Храната винаги е поддържала земното съществуване на всеки, но в Евхаристията Господ ни е дал изключително уникална човешка храна – хляб и вино – която по силата на Святия Дух се е превърнала в наш дар на живот.
Благословени и осветени, хлябът и виното стават Тяло и Кръв Христови.
В евхаристийната трапеза Бог влиза в такова общение с живота, че Той храни човечеството със собственото си същество, като същевременно остава отделен от него. По думите на св. Максим Изповедник Христос „предава на нас божествения живот, правейки Себе си ядивен“. Създателят на живота разбива нашето ограничено същество. Христос действа така, че „да станем участници от божествената природа“ (II Петр. 1:4).
От момента, в който Христос установил тази Тайна, Евхаристията станала център на живота на Църквата и нейната най-дълбока молитва. Евхаристията е едновременно източник и връх на нашия живот в Христос. Именно в Евхаристията Църквата се променя от обикновена човешка общност в Тяло Христово, Храм на Светия Дух и Божи народ. Евхаристията е водещото тайнство, тъй като допълва и завършва всички останали и обобщава цялото спасение. Чрез Евхаристията новият ни живот в Христос се обновява и увеличава.
Евхаристията дава живот и животът, който дава, е живот от Бога.
Църквата е онова място, където небето и земята са обединени и където можем да живеем така, както бе замислено преди грехопадението. Божествената литургия в Църквата е онова място, където разединението, дошло с грехопадението, се отстранява и общуването с Бога се възстановява. Участието ни в Божествената Литургия е моментът, когато отново сме в Райската градина и когато Бог и човек вървят отново заедно. Божествената Литургия ни обединява с Небесния празник, който се извършва пред Божия Престол.
Божествената Литургия надхвърля времето и пространството, обединявайки вярващите в почитането на Царството Божие заедно с всички небесни войнства, светии и небесни ангели. За тази цел всичко в Литургията се разглежда като символ, но и не само, защото Евхаристията прави така, че невидимата реалност да се прояви сред нас.
Ние не присъстваме просто на Божествената Литургия, но участваме в Божествената Литургия, защото в общуването с Бога получаваме Хляба на Живота. Литургията ни издига над разрушения и убог свят и ни поставя на пътя към обновяването и целостта, изцелени от Христовата любов и така се възстановява общуването ни с Бога.
С любов в Христа, Игумен Трифон
Превод: Боряна Йочева