Начало / Uncategorized / Слово за Томина неделя

Слово за Томина неделя

Другото име на Томина неделя е Антипасха. Но в това „анти“ не бива да търсим противопоставяне. То не е отстоянието на врагове, които се подготвят за битка. „Анти“ означава на-среща. Близко по значение е и името Тома.

Сякаш и двете думи означават да застанеш срещу себе си. Или срещу света, който в един от възможните разкази, може да се окаже твоят въображаем близнак. Така или иначе, другият – отсреща – е нашият обновен образ. Затова и неделята след Пасха е наречена от св. Григорий Богослов: неделя на обновлението[1]. Макар че, ако трябва да сме точни, сам той признава, че името не е от него, а още „в древност установен закон“. Така и започва предпоследното от словата му – четиридесет и четвъртото. Със спокойна тържественост то ни известява, че този ден – обновяващ празника[2] – е „празник след празника“. Защото пасхалният ден беше ден на спасението, а днешният е за спомняне на спасението.

Вероятно именно по тази причина образът на апостол Тома е толкова загадъчен. В синоптичните евангелия той липсва[3]. За пръв път се появява по пътя към Витания (Иоан 11:16). „Да идем и ние да умрем с него“, казва Тома, като не е съвсем ясно дали говори за смъртта на Лазар или за предстоящата кръстна смърт. После отново изчезва от повествованието, за да го видим в края на предпоследната, двайсета глава, когато „след осем дена учениците Му бяха пак вкъщи, и Тома с тях“ (Иоан 20:26). Той чува признанието видяхме Господа“ и произнася прословутите думи: ако не туря пръста си в раните от гвоздеите, и не туря ръката си в ребрата Му, няма да повярвам (Иоан 20:25)… Историята е добре известна. Тома слага пръст в Христовите рани и казва: Христос мой и Бог мой!

Сега – хилядолетия по-късно, пишейки тези редове, си мисля защо днешният ден се нарича „обновление на пасхата“. Вероятно защото все още има хора, които с яростно настървение питат: „Кой е видял възкресението?“ За да оскърбят празника, да го състарят и осакатят сякаш. Затова и разказът за Тома е толкова важен. И това, че никой никога няма да разбере кой е неговият близнак, също придобива особено значение. Всъщност придобива множество значения. Някои от тях са коментирани от Августин, други от Йероним, трети от св. Йоан Златоуст. Любопитно за нас като българи е тълкуванието, което прави св. Теофилакт Охридски/Български[4]. Той извежда името „близнак“ от недоверието[5] към двойствеността[6] на нещата. Вероятно, защото коренът на думата „близнак“ – блазны, е в основата[7] и на „съблазнявам“. А може би св. Теофилакт диалогизира с ранния гръцки апокриф „Деяния на Тома“, в който апостолът обяснява на възкръсналия Христос защо не е повярвал. Нали сам Ти, Господи, каза, че след смъртта Ти мнозина ще дойдат и ще ни съблазнят с Твоето име. И понеже ни предупреди какво ще се случи, затова и казах: ще повярвам, че си Ти, когато сложа пръст в Твоите рани. Може би диалогът с апокрифно-гностическите традиции, настояващи че името „близнак“ е дадено на Тома, защото е брат-близнак на Спасителя, кара друг от отците на църквата – певецът на алегориите св. Кирил Александрийски – в  писмо до епископите Аврелий и Валентин да настоява, че всеки от нас е близнак на Тома. Но не за спора с гностиците ми е думата, а затова, че (все пак) е възможен разказ, в който самите ние стоим, заключени у дома си ради страха юдейскаго (Иоан 20:19). Жените-мироносици вече са донесли благата вест, но в бункери са сърцата ни и до тях не е достигнало нищо. За да дойде отново Христос! Та не само Тома, но и близнакът му да сложи пръст в раните Господни, да докосне прободените с копие ребра и да каже: „Христос мой и Бог мой!“ Да се обнови Пасхата отново! И тази година!

Автор: свещеник Николай Петков

Източник: kultura.bg.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––

[1] В литургичната традиция четенето на това слово се полага след ипакои (букв. вслушване) на първа песен от канона.
[2] Цитатът е от синаксара на Томина неделя.
[3] Ако не броим списъците с изброяване на апостолите (Мат. 10:3–5, Лук. 5:14–16, Лук. 3:16–19).
[4] Толкование на Евангелия от Йоанна (Москва 2004, изд Атлас-пресс, стр. 492).
[5]  Точните думи на св. Теофилакт са: „За да покаже, че той беше някак си недоверчив, че имаше такъв нрав по рождение, както показва самото му име“ (относно цитата вж. предишната бележка).
[6] Огледалният образ на истината (почти винаги Другият, Двойникът-близнак е фантомен и идолообразен) е една от любимите теми на също диалогизиращия с гностиците Климент Александрийски.
[7] В някои славянски езици (като чешкия) двете думи са омоними.

За Ангел Карадаков

Виж още

Изпълват се три години от кончината на иконом Дамян Делов

На 18 януари се изпълват три години от кончината на иконом Дамян Делов, който дълги години ...