Начало / Uncategorized / Доц. Костадин Нушев: Постът е въздържание от храна, но и време за покаяние, молитва и милосърдие

Доц. Костадин Нушев: Постът е въздържание от храна, но и време за покаяние, молитва и милосърдие

По повод неделя Месопустна, както и скорошното настъпване на Великия пост доц. Костадин Нушев от Богословския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ говори в интервю за Агенция „Фокус“ за поста, подвига и молитвата. 

– Доц. Нушев, на 23 февруари тази година е Неделята на Страшния съд, или Месни заговезни. С какъв смисъл е натоварила църквата този ден от календара на православните християни?

– Този неделен ден църквата е посветила на подготвителния период преди същинското начало на 40-дневния Велик пост. Затова тази неделя се нарича Неделя Месопустна, тъй като постът за християните започва с изоставянето на месото от ежедневната храна. На второ място е наименованието Неделята на Страшния съд, защото в тази неделя се припомня едно евангелско четиво на Светата тържествена литургия, в което нашият Господ Иисус Христос говори за това кои дела на човеците ще бъдат предмет на неговия Страшен, Христов, последен, окончателен съд. Това са делата на милосърдие, делата за грижа към ближните, за гладните, бездомните, болните, тези, които са най-нуждаещите се, най-малките братя и затова в началото на поста църквата е отредила това евангелско четиво, за да може християните да слушат внимателно и да изпълняват в своя живот, особено по време на поста, тези Христови думи за нравствения живот.

По този начин църквата осмисля и духовното съдържание на поста.

Именно постът е едно въздържане от храна, но също така постът е време на покаяние, на усърдна молитва и на извършване на дела на милосърдие, които придават същинското значение на този великопостен период.

– Каква е причината да заговяваме?

 Заговяването е една празнична вечеря. Още от древността е била израз на радостта, на споделянето, на духовните и земните блага. Това се случва именно чрез трапезата, чрез радостния пир, за който много пъти Иисус Христос говори в Евангелието. Това е един вид празничната трапеза, на която все още преди началото на поста, християните могат да ядат месо. То е символ на изобилието, на Божието благословение за човека. Затова такъв радостен, тържествен характер има значението на начало на поста. След това в периода в края на поста също по такъв тържествен начин се отбелязва празничната трапеза на Великден и отново възвръщането към пълнотата на благословените от Бога за човека блага във вид на храна и на всичко, което има за цел в Божия творчески промислителен план да поддържа живота и здравето на човека.

– Подвижен празник ли е Местни заговезни и спрямо кой ден се определя?

– Този ден се определя според съответното място на Възкресение Христово или Пасха в празничния църковен календар за съответната година. Празникът Възкресение Христово е подвижен или приходящ, тоест той не е фиксиран на една и съща дата всяка една година, за разлика от Рождество Христово, Благовещение, Преображение, които са фиксирани. Празниците, които са свързани с великопостното време винаги се определят като предшестващи и последващи времето на празника Възкресение Христово.

– Какво включва богослужението на Месни заговезни?

– Богослужението на тази неделя включва великопостно богослужение и празнична божествена света литургия, на която се възпоменава проповедта на Иисус Христос за бъдещия окончателен и така наречен Страшен съд, защото той ще бъде справедлив, праведен съд, на който ще се открият делата на всеки един човек, които той е извършил на земята.

Това богослужение подготвя и въвежда християните в по-активното и усърдно участие във великопостното молитвено богослужение на църквата и подготвя към следващата неделя, която се нарича Неделя на всеопрощението.

На богослужението се извършва взаимното опрощаване на християните, за да могат да започнат поста с чисто сърце и чиста съвест и да са се взаимноопростили с ближните, с които така или иначе в нашия земен живот има някое недоразумение, спор или взаимни обиди, така че църквата препоръчва християните да се вгледат в себе си, да послушат гласа на своята съвест и с покаян дух да пристъпят усърдно във времето на поста, което е едно благодатно, духовно време, отредено в нашия земен живот да бъде много важно по пътя на спасението.

С доц. Костадин Нушев разговаря Теодора Патронова, агенция „Фокус“.

За Ангел Карадаков

Виж още

Български картини са показани в изложбата „Изкуство и дипломация“ в Ню Йорк

България участва с две творби в изложбата „Изкуство и дипломация“ в галерия на „Бродуей“, съобщава ...