Начало / Uncategorized / За спасението на човека и Божията благодат

За спасението на човека и Божията благодат

За да може човек да достигне спасение, е необходимо да взаимодейства свободно с Божията благодат.

Божествената благодат е изкупителната енергия, която е част от Божията природа. Тя е вечна и несътворена и се явява като част от плана за изкупление на света от покварата на греха и смъртта. Изпраща се от Бога на всеки човек, който иска да се избави от падението на греха, да се покае и да спаси душата си. Това е дар Божий за човека. Тя не е запазена само за онези, които считат себе си за достойни да я приемат.

Дори най-достойният е недостоен за нея, тъй като знаем, че  “Бог се противи на горделиви “ (Як. 4:6).

Чрез своята благодат Господ призовава праведници и грешници да приемат Неговото спасително човеколюбие и любов. Прави това по Своята свободна воля, без да осъжда спрямо моралното състояние или начина на живот на един или друг. Благодатта се подарява като част от божествената щедрост, която не задължава или не насилва. Човекът е свободно и разумно създание и, за да приеме благодат, трябва да я поиска. Именно това обяснява и причината, поради която мнозина все още се лутат в пустинята на греховете – не поради това, че Бог го иска, а защото именно същите го желаят.

Човек няма как да проумее как работи благодатта и как може да му подейства. Защо някои хора решават да се отзоват на спасителния зов на Христос, а други го пренебрегват или отхвърлят? Как е възможно за един разбойник, разпънат на кръст, да срещне Бог, че и да влезе пръв в Рая, докато другият разбойник да Го отхвърли, погубвайки душата си?

Както е известно, Господ е вездесъщ. Знае нещо, още преди да се е случило. Вижда всичко, минало, настояще и бъдеще, познава как ще се развие нещо, знае всичко още преди да се появило. Бог знае не само онова, което хората вършат в момента, но и онова, което предстои да извършат в бъдеще. Нищо не може да бъде скрито от Него. Божият промисъл обаче не предопределя онова, което предстои да се случи. Онова, което човек върши, не се дължи на предсказаното от Бог. Всичко се случва, защото именно човек решава да извърши дадено нещо, а Господ ни познава, поради което и знае какво предстои да направим. Св. ап. Павел е достатъчно ясен: “които Той е предузнал… е предопределил” (Рим. 8:29-30). В този стих четем именно това, че, понеже е предузнал нашето предразположение,  Той ни е предопределил или за спасение, или за погубване.

В общи линии това е и насоката на православното учение. Причините за нашето спасение или осъждане са именно нашите собствени действия, които Бог предузнава, а ние извършваме по свободна воля тук и сега. Еретикът Калвин вярва в абсолютното предопределение, т.е. – че причината за спасението или осъждането на човек, е дело на волята Божия.

Тайнството за това как взаимодействат свободните енергии на Бог с тези на човека, завинаги ще остане загадка. Да приравняваме обаче нашата паднала от греха природа с енергиите на Всеблагия Господ, то това е истинско богохулство.

Най-правилно е да се доверим на спасителната благодат и промисъл Божия и да живеем според закона.

Автор: Александрос Христодулос, богослов

Превод: Асен Андонов

Източник: theodromion.gr

За Ангел Карадаков

Виж още

Отец Красимир Капитанов: Да помогнем още едно сърце – църква да тупти в Шумен

По инициатива на местния бизнес започна благотворителна кампания за набиране на средства, които ще бъдат ...