Начало / Uncategorized / Не, Рождество не е езически празник. Просто спрете

Не, Рождество не е езически празник. Просто спрете

Е, време е за добър коледна проповед. Тирадата е задължаваща, тъй като всяка година виждаме една и съща невежест. (Съжалявам, но това е така.) Предполага се, че Коледа е скрито езическа, тайнствено синкретична, тайнствено разпространение на езически неща и невежествено твърдейки, че е християнска. Но истината за тези неща е толкова достъпна, че буквално ни боде очите, дори от Уикипедия.

Е, ако сте един от хората, които казват тези неща, имам много проблеми с вас. Нека оплакването започне. (Въпреки че все още няма повод за това!)

За коледното дърво ли става въпрос?

Ами ако ви кажа, че повечето християни през историята до сега не празнуват Рождество с дървета? Коледните елхи започват да се разпространяват по целия свят, но това откритие е от скоро и не е нещо, за което повечето християните са чували през по-голямата част от историята. Коледните елхи са били чисто локално явление дълги години. И не езичниците измислят изсичането и внасянето на дърветата в домовете. Наистина ли смятате, че езичниците са правили това? Ами имела? (растение, което се окичва на вратите бел. ред.) Мислите ли, че Рождество „виси“ на имел? Можем спокойно да кажем, че можем да караме Рождество и без коледни елхи или имел. Поне повечето от християните могат. 

Ами бъдникът?

Наистина ли смятате, че изгарянето на дървен труп в камината има някаква неразривна връзка с езичеството, която християните не бива да извършват? Като например изгарянето на дървета е езичество? Може би християните биха желали да се стоплят през зимата и за това палят бъдници.  Да, има някакви неща с германския езически бъдник. Но Рождество има толкова общо с езическите бъдници, колкото и 4-и юли има с обожествения Юлий Цезар (на когото е кръстен месец юли). И нека само припомня, че германците дълго време били далеч от рождественската картина. И така. Може да се каже, че може да имаме Рождество без бъдник, но повечето християни обаче имат.

За подаръците ли става въпрос?

Как се подарява езически подарък? Как се правят подаръци на езически празник? Само защото има сходство между двете неща, не означава, че едното е причина за другото или че едното се основава на другото. Взаимовръзката не е причинно-следствена. И какво, ако ви кажа, че даването на подаръци по Рождедство не е универсална християнска практика? Да, има такова нещо като Рождество без подаръци – и не е само заплаха към децата. Така че, да, можете да карате Рождество без подаръци. Повечето християни го карат без. 

Става въпрос за комерсиализма ли?

Ей, да знаете, че се оплаквам от комерсиализма. Правя го. Но е просто глупаво да се твърди, че хората, които празнуват Рождество зле са избрали по-доброто празнуване. Не знам как е станало, но съм чувал хора да наричат пазаруването преди Рождество и цялото съвременно американско безумие „езичество“. Може да имате Рождество без лудото пазаруване. Повечето християни така празнуват. (

За Дядо Коледа ли става въпрос? 

Вижте, Дядо Коледа може и да не е истински, но св. Николай със сигурност е бил православен епископ от четвърти век, служил в сегашна Турция. Как той бе забъркан в Коледата? Това е така, защото празникът му е на 6-и декември, което е само няколко седмици преди Рождество Христово и винаги е в Рождественския пост (40-дневен пост, който започва на 15 ноември). И като всеки добър християнски светец, той наистина помага на бедните хора с подаръци, но тези дарове не били играчки или бонбони, а пари, и то, за да се спасят хората от робство и т.н. А знаете ли, че в някои християнски култури светецът, който гостува в дома е съвсем различен човек? В Гърция, например, е св. Василий и той не идва на Рождество, а на 1-и януари, когато се чества празникът му. 

За 25-ти декември ли става въпрос?

Това е най-лошото. Знаете ли, че първоначалният рождественски празник е празник празнуват заедно с Христовото кръщение, което се отбелязва на 6 януари? Няма никакво Sol Invictus (римски езически празник на Непобедимото слънце) там, така че страхувам се, че там не може да бъде произходът на Рождество. (Арменските християни все още празнуват този празник на 6 януари, макар че календарът, който някои от тях използват да не е съвсем в синхрон с този, който много от нас използват, той би се паднал на 19 януари). 

И дори, когато Рождество бе преместено на 25 декември (Отделяйки се от празника Богоявление), пак не ставаше дума за Sol Invictus, който всъщност е след тези дати (четете правилно!). Асоциацията на Христовото рождение с 25 декември е въведена от император Аврелиан едва през 274 г. сл. Хр. Междувременно св. Иполит казва в коментара си за Даниил (написан около 202-211 г. сл. Хр.), че рождената дата на Иисус е на 25 декември. (Може би езичниците са го откраднали от християните!). По-скоро датата 25 декември е избрана, защото се пада точно девет месеца след 25, когато се чества Благовещение, това е празникът на Христовото зачатие в утробата на Божията Майка. Това, че честваме Рождество на 25-и декември, не означава, че Христос е роден буквално на тази дата или опит да се премахне езическия празник и да се направи християнски. Става дума за празник, който трябва да бъде девет месеца преди това. Така че, да, можете да имате Рождество без 25 декември. И дълго време повечето християни го празнуваха така. 

Тогава Сатурналията ли е? 

Е, първоначално се празнувала на 17 декември, но после се утвърдила на 23 декември. Искате да кажете, че онази седмица през декември, която ще се падне близо до Рождество на 25 декември, прави Рождество Христово езически празник? Наистина ли? Това би било като да кажем, че ако рожденият ви ден се падне през първия уикенд на септември, то трябва да принадлежите на организираното работно движение, защото вашият рожден ден е близо до Деня на труда. 

Става въпрос за зимното слънцестоене?

Преди въвеждането на Sol Invictus през 274 г. сл. Хр. Не е имало езически първенства за слънцестоенето в близост до времето, в което са празнували християни. Но със сигурност позоваването на нещо, което се случва в природата, трябва да се счита за езическо, а не за християнско! Кой го казва? Искате да кажете, че християните не трябва да обръщат внимание на процесите в естествения свят, тези, които вярват, че Бог го е създал, за да живеят те? Наистина ли? Нещата от природата са езически? Моля ви се. 

Въпреки че е вярно, че Рождедство не бе определено да се чества на 25 декември поради някаква връзка със слънцето, все още има красиво и поетично празнуване на „Слънцето на правдата“ (както едно православно песнопение на Рождество Христово определя Иисус), докато Той „възкръсва“, така да се каже в света. Това не е причина за празника на Рождеството, но със сигурност е естествен поетичен начин да го отпразнуваме. Но нека не забравяме братята и сестри те на места като Южна Африка и Австралия, чието Рождество се чества заедно с пуснатите климатици и плажуване. Така че, да, можете да имате Рождество без зимното слънцестоене. Повечето християни и така го празнуват. 

Става въпрос за религиозни празници като цяло?

Идеята, че определени дни трябва да бъдат отделени за специални религиозни чествания, не е уникална за езичниците. Древните евреи също правели това и дори били заповядвани от Бог да го правят. И така, когато ранните християни решели да започнат да имат християнски почивни дни, те първоначално го правели въз основа на еврейското наследство, празнувайки празници като Пасха (нова, християнска Пасха, честваща възкресението на Иисус) и Петдесетница. Отбелязването на времето с религиозно значение не е езическо. Просто е човешко. Отричането на тази част от нашето религиозно съзнание е по същество отричане, че времето и творението като цяло могат да бъдат отведени от Божието присъствие. 

Става въпрос за вмъкване на друг символ или обичай, който е свързан в даден момент с някаква езическа религия? 

Може би сте прави, че това нещо някога е било свързано с някаква езическа религия. Но ние, християните, сме с кръщението си (и метафорично, и не) променяме нещата по християнски. Християнството е религия, която се състои в това да променя нещата и да прави християнски. Така че дори ако това нещо някога е било езическо по някаква причина, ние го правим да не бъде вече такова. Това е, което правим. Това вече не е езическо, то е преобразено. Така че сега е християнско. 

Сега, въпреки че някои обичаи или други неща може би някога са имали връзка с езичеството, самият празник Рождество няма своя произход в това преобразяване на предишните нехристиянски неща. Това не е внедряване и промяна на нещо, освен ако не говорите за самото човечество. Рождество определено е свързано с възстановяването на самото човечество и неговото привеждане в съответствие с Иисус Христос, а Неговото раждане определено е в голяма степен е част от тази промяна, защото всяко освещаване на човечеството ще включва този, най-основен и универсален човешки опит – рождението.

Както виждате, мисълта ми е, че никога не е имало нещо, което някога да е било свързано с езичеството, което сега християните да употребяват. По-скоро тези неща не правят Рождество езическо и е особено глупаво да се твърди, че неща като пространството и времето са в определени региони или свързани с време в историята.

О, още нещо за езичеството…

Истинското езичество, истинският исторически вид, не този, който купуваме на някоя бензиностанция до картите таро, нито вида, който чувате шепнешком в магазина „Ню Ейдж“ е заключено в едно действие: Пренасянето на жертва (често животни, но винаги храна) на лъжливи богове и споделяне на това ядене с тях, за да може да общувате с демона, който се маскира като бог, достоен за поклонение. Точно това е същинското, истинско историческо езичество. Така че, освен ако не видите, че това е нечий празник, тогава има няма никакъв смисъл да мислите, че празникът е езически. Виждате ли някой да си прави фалшив бог по Рождество? Тогава не виждате и езичество. Спрете да се смущавате. 

За вярата в Иисус Христос ли говорим?

Вижте, ако не вярвате в Иисус Христос, че Той наистина е Богочовекът и Божият Син, че Той дойде в този свят, за да унищожи силата на смъртта и да направи път към нас, към възкресението и изцелението, то не твърдете и че тези неща са езически. Когато ние християните казваме, че се покланяме на Иисус Христос и празнуваме Неговото рождение, защото приветстваме Неговото идване в света, ние наистина имаме предвид това. Ние не се покланяме на никого или на нещо друго. Ако искате да бъдете езичници, бъдете си такива. Ако искате да сте атеисти, то бъдете си. Но ако сте християни, можете спокойно да знаете, че Рождество не е езически празник. Просто не е. 

И ако сте езичник или атеисти, няма да ви преча да бъдете такива, но определено ви подканям да се кръстите в Христа, за да можете да празнувате истинската Коледа с християните. 

За ходенето на Църква ли става въпрос?

Е, тук ме хванахте. Оказва се, че Рождество е почит към Христос и не можете да го почетете по християнски начин, без да се съберете с други християни, за да се помолите и (както повечето християни в историята та и до наши дни) да отпразнувате Евхаристията заедно. 

Така че, не, не може да празнувате Рождество без богослужение. И повечето християни никога няма да го отпразнуват така. И тези, които го правят, включително тези, които отменят църковните богослужения, когато 25 декември е в неделя, то имате проблем. Не празнувате Рождество правилно. Правите нещо друго. Отидете на църква и отпразнувайте Рождество. И след това си сгответе храната и направете всичко останало. 

Добре, проповедта свърши. Служете на Иисус. Имайте радостта в Неговото рождение! Той дойде, за да унищожи смъртта! Това е и, което е нужно. 

Автор: свещеник Андрей Демик

Източник: blogs.ancientfaith.com

За Ангел Карадаков

Виж още

Предаването „10 000 крачки“ на БНТ представя отец Неофит Рилски и Рилският манастир

Предаването „10 000 крачки“ на БНТ разказва за връзката на известния български просветител, монах и ...