Начало / Uncategorized / Истината за „космическия кораб“ на Христос

Истината за „космическия кораб“ на Христос

В последните няколко години започна да се говори за един стенопис в църквата в разложкото село Добърско. Много туристи от цял свят се стичат пред малка църква, редят се и чакат на опашка, за да видят Иисус Христос, който е изобразен да слиза на Земята от космически кораб.

Редица медии представиха този стенопис като единственият в света, уникално доказателство за съществуването на извънземни, дошли именно на това място. Подобни интерпретации съществуват и то за различни произведения на изкуството, но какво представлява всъщност този стенопис, какъв е скритият смисъл в него.

Нека разкажем първо за църквата, в която се намира стенописът. Както повечето  села и стари църкви в България историята се преплита с легенди. Според местните жители първите заселници на това място били пленените войни от битката при с. Ключ. Ослепените по заповед на император Василий II Самуилови воини останали да живеят тук. Казват, не избрали мястото случайно – лечебната  вода от аязмото в двора на църква и днес изцелява.

Храмът «Св. Теодор Тирон и Св. Теодор Стратилат» е построен през 1614 година и изографисан през 1672 г. Тогава е изографисан и въпросният стенопис.

Когато разглеждаме икони или стенописи трябва да имаме предвид, че християнското изкуство е родено в епохата на страшни гонения. Дори само споменаването на името на Иисус от Назарет може да доведе до мъченическа смърт. В тази среда християните кодират най-важните елементи на вярата под примитивни на пръв поглед образи и символи. Например Кръстът, който в езическата Римска империя е останал дълго време инструмент за екзекуция, рибата, която в очите на християнина се превръща в свещен символ, свързан с Христос. Спасителят също често е описван под формата на агне и под формата на овчар, под прикритието на митичния герой Орфей.

Когато гоненията престанали, християните открито заговорили за вярата си, но в Църквата остава символичният език, който тя развива в своето изкуство от първите векове.

Стенописът в село Добърско изобразява сцената Преображение Христово. Тя е свързана с едно от най-важните евангелски събития – явяването на Иисус Христос в небесна слава пред трима от най-близките Си ученици.

За да укрепи вярата на учениците Си, Иисус Христос решил да покаже на трима от апостолите истинната Си небесна слава. Заедно с Петър, Иаков и Йоан се изкачил на планината Тавор в Галилея, отдалечил се от тях и започнал да се моли. Скоро те заспали, а когато се събудили, видели своя Учител напълно преобразен. Лицето Му светело като слънце, а дрехите Му блестели като светлина. Иисус беседвал с двама от най-великите представители на Стария Завет – пророците Моисей и Илия, за предстоящите Си страдания и Кръстна смърт в Йерусалим. В един момент светъл облак осенил всички и от него се разнесъл могъщ глас:

Преображение Христово Несебър, църква „Св. Параскева“ ХVII–ХVIII в., Крипта
Преображение Христово Несебър, църква „Св. Параскева“ ХVII–ХVIII в. Крипта при Св. Александър Невски

„Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение. Него слушайте.“

При тези слова Свише апостолите в силен страх паднали ничком на земята. Когато славата Господня се скрила от тях, Господ се приближил към учениците Си и казал: „Станете, не бойте се!“ Това чудодейно събитие трябвало да предпази апостолите от униние и съмнение при вида на Христовите страдания, да укрепи вярата им в Неговата Божествена природа.

В средата на VI век е създаден шедьовър, който става прототип за всички останали икони на Преображение. Иконите и стенописите напълно повтарят евангелския разказ. И Христос, и апостолите тук са представени със свои собствени характерни и отличителни черти.

Христос се изобразява на върха на скалата, но е представен сякаш се носи във въздуха, по същият начин се изобразяват и пророците Моисей и Илия, за да се подчертае важността на случващото се. Под скалата се изобразяват апостолите, те са закрили лицата си и лежат на земята, без да вдигат поглед към Спасителя, от Когото излиза ослепително ярка неземна светлина. Именно тази светлина в църквата в с. Добърско ни напомня за космически кораб. Концентричните кръгове и ярката светлина в иконата се наричат ​​мандорла. Всъщност това е голям ореол, който опасва не само главата, но и цялата фигура. Тя служи за обозначаване на специалната благодат и слава, с която изобразеното лице се овенчава. Най-често мандорлата се изобразява около Христос и Дева Мария като най-съвършените хора. Мандорлата в иконата на Преображение Христово показва Божествената природа на Спасителя, Неговата слава. Зависи от майсторството на зографа как ще предаде багрите и формите, но символите, които са изградили християнското изкуство се разчитат в светлината на вярата.

За Николина Александрова

Виж още

„Да пристъпя към причастие и какво ще ми донесе това?“ Наистина ли не се променяме през годините?

Размисли на Велики Четвъртък От свещеник Сергий Круглов 25 април 2019г. Велики Четвъртък е денят, ...