Начало / Uncategorized / Днес на човека се яви Божествената Троица

Днес на човека се яви Божествената Троица

Днес се явява на човеците Бог в три Лица и три Лица в един Бог: Отец, Син и Св. Дух. Преди почти две хиляди години на този ден вселената разбра, усети величието на Бога, видя отново Бога.
Днес 6 януари Православната ни Църква празнува едно от събитията в живота на Спасителя – кръщението Му в река Йордан. За първи път в историята Бог открива Себе Си в Трите Си Лица. Посещението, което Той прави на Авраам край Мамврийския дъб, е едно пророчество, едно възвестяване на това велико откровение. Единствено въплътеният Син, Богочовекът, може да ни посвети, да ни въведе в това тайнство. Църквата още от древност е решила да отдели това явяване на Иисуса Христа от всички останали събития – Рождеството, Влъхвите, Сватбата в Кана Галилейска, защото на този ден Бог открива Себе Си в пълнота: един образ в Три Лица. И към това преславно видение, видение истинско, осезаемо няма какво нищо да се добави.
Кръщението на Господа е подготвяно още от сътворението на света, „В начало Бог сътвори небето и земята” ( Бит. 1:1). Бог Отец, Творецът на всичко съществуващо, ръководи творението. Духът и Словото творят заедно с Отца като негови две ръце казва св. Иериней. Троицата разкрива Себе Си чрез делата на Своето творение в пустинята, на брега на река Йордан. Това е ново битие на едно ново творение. Чрез действието на Св. Дух светът е възроден в лицето на Иисуса Христа, който е новият Адам.
В пустинята св. Йоан проповядвал покаяние и кръщавал с покайно кръщение, кръщение за опрощаване на греховете. Той подготвя народа за посрещане на Спасителя. Така той става Предтеча, този който предхожда Месията, както и човекът, който подготвя и изправя пътя към Царството небесно. „Какво тогава да правим?” –пита народът Кръстителя по бреговете на реката. Свети Йоан ги поучава да живеят добродетелно и възвестява учението на Иисус Христос (Лука 3:10-14). Но да се запитаме: достатъчно ли е само Йоановото кръщение? Разбира се, че не, то е необходимо, но недостатъчно: то е само подготовка за едно друго кръщение. Пророкът не ограничава учениците Си: тъкмо обратното, той ги насочва към Онзи, Който е по-голям от него, Този, Който следва, но стои по-високо от него. Идващият ще кръщава в името на Светия Дух и ще кръщава с огън.
Когато Иисус се потапя в речните дълбини, настъпват тежки сътресения. Защото се очиства не Този, Който се кръщава, тъй като Той е неопетнен, но водата се преобразява и просветлява. Същата тази вода, за която се е вярвало, че е била прозрачна и очистваща, в действителност се оказва замърсена, обитавана от зли духове, слуги на старите лъжливи божества. Затова почти всички икони, посветени на кръщението, показват малки създания, бягащи на страни от приближаващия Иисус Христос. Чрез очистване на стихиите, чрез освещаване на материята, Иисус Христос освобождава вселената от силите на злото. Освобождава, освещава и нас.
Днес е тържествен, радостен, великолепен ден. Ден на Божието явление, на Божието явяване. Ден, в който всички се освещаваме с осветената Богоявленска вода. Вижте само Богоявленска! Водата усетила, видяла Божието явление. Днес Този, Който е Безгрешен се кръщава с покайно кръщение, не за да се очисти, понеже грях няма, а да освети стихиите моркси, стихиите водни. Кръщава се също,  за да ни покаже на нас чедата Му, че Той за нас и в преизподнята ще влезе само, за да ни спаси. Де се радваме, да величаем, да пеем на Бога, защото дойде, въплъти Се и ни изкупи. Безкрайна е радостта ни на този ден, виждайки Божието явление. Бог в Три Лица и Три Лица в Един Бог – Отец, Син и Дух Светий. 

За Ангел Карадаков

Виж още

Ученици от Софийска семинария посетиха Криптата при Патриаршеската катедрала

Вчера ученици и преподаватели от Софийската духовна семинария посетиха Музея за християнско изкуство. Преди беседата ...