Начало / Uncategorized / Първите икони на Божията майка

Първите икони на Божията майка

Църковното предание отнася първите изображения на Божията Майка, както и Първия образ на Спасителя, към времето на нейния земен живот.

Ако иконата на Спасителя ни показва образа на Бога, станал човек заради нашето спасение, то иконата на Св. Богородица, това е образ на първия човек, осъществил целта на въплъщението: обожествяването на човека. Св. Богородица е първият човек, достигнал това обожествяване, разбира се, не по природа, а по благодат. Тя е начатък на новото творение. Издигната по-високо от небесните Ангели и станала „по-почитана от херувимите и несравнимо по-славна от серафимите“, тя първа достигнала тази цел, която е поставена пред всички хора – пълното преобразяване на човешкото същество.download

Първите икони на Св. Богородица според църковното предание са нарисувани от св. Апостол и евангелист Лука. Преданието разказва, че след Петдесетница светият евангелист е нарисувал три образа на Божията Майка: два с Божествения Младенец и един без Него. Едно от изображенията е от типа, който ние наричаме „Одигитрия“ (Пътеводителка). И самата Божия Майка и Младенецът, Когото тя държи на лявата си ръка, са обърнати към зрителя. В това строго и величествено изображение е особено подчертана Божествената природа на Отрока Иисус Христос.

Другият образ принадлежи към типа, наричан „Умиление“. Тук като че ли преобладават чувствата на майчина любов и нежност. В същото време това е образ на Майка, дълбоко скърбяща за предстоящите страдания на нейния Син и мълчаливо преживяваща тяхната неизбежност. Що се отнася до иконата, изобразяваща Св. Богородица без Младенеца, данните за нея са твърде оскъдни. Най-вероятно иконата е била подобна на изображенията на Божията Майка в „Деисуса“, т.е. в молитвена поза, обърната към Спасителя.

Понастоящем има много Богородични икони, считани за творение на св. евангелист Лука. В Руската църква те са около 10, на Атон и на Запад достигат до 21. Разбира се, всички тези икони не са рисувани от светия евангелист: нито една от нарисуваните от него икони не е достигнала до нас. Така например от най-древните изображения от типа „Умиление“ засега не ни е известно нито едно по-ранно от X век (иконата в Токал Килис, 963-969 г. Виж В. Н. Лазарев, „История на византийската живопис“, т.1, с.125).

Що се отнася до „Одигитрия“, най-древните известни изображения от този тип възлизат към VI век (миниатюра в сирийското евангелие на Равула. Виж Н. Кондаков, „Иконография на Божията Майка“ т.1, с.191-192). Авторството на св. евангелист Лука тук трябва да се разбира в смисъл, че тези икони са копия на иконите, нарисувани някога от него.

Преданието, че св. Лука пръв е нарисувал икони на Божията Майка се среща и в богослужебните текстове, в някои от дните, когато се празнуват различни икони на Божията Майка.images

Най-древното достигнало до нас историческо свидетелство за иконите, нарисувани от св. евангелист Лука се отнася към VI век. Негов автор е византийският историк Теодор (+ок. 530 г.), който бил четец в Константинополския храм „Св. София“. Теодор разказва, че през 450 г. от Йерусалим била изпратена в Константинопол икона на Св. Богородица, нарисувана от св. Ап. Лука.

Леонид Успенски

За Николина Александрова

Виж още

Брой 20 на Енорийски лист на сайт „Добротолюбие“

Скъпи читатели, предлагаме ви новия брой на енорийския лист на сайта. В него можете да ...