Стопанинът в днешната притча, братя, е Творецът, а работниците на лозето сме всички ние, които сме поканени да станем съработници в Неговото дело и да съответстваме на отговорностите си. Тази притча за злите лозари особено се отнася за евреите. Защото те имаха непосредствен контакт с Божиите пратеници, които ги изобличаваха заради действията им.
Пророците и еврейските законодатели поначало били коректив в живота на евреите. Провеждали контрол на действията им, поведението, напредъка, прегрешенията и греховете им.
Но контролът никога не се е харесвал. Най-вече на онези, които са виновни и се намират в неизгодна позиция. Затова и евреите едни набиха, други убиха, а трети с камъни пребиха. За да не ги виждат и да не чуват коригиращия им глас. Известна е силата, която притежава словото и езиковото му формулиране. Народът е свикнал да казва: „Езикът кости няма, но кости троши!“
Никой от Божиите пратеници в старозаветния свят не остана негоден. Изпратени бяха от Бог да заклеймяват неизпълнението на Божиите заповеди от евреите. Но евреите ги отхвърлиха по различен начин: едни набиха, други убиха, трети с камъни пребиха.
Грешното състояние не позволява обръщане. Упорито се съпротивлява и бърза да заглуши всеки силен глас!
Евреите не се противопоставяха само на пророците и на учителите, но и на Сина Божи, Иисус Христос не им беше непознат. Познаваха Го добре от свещените си текстове и от учението на пророците. Всички те непрестанно насочваха вниманието към идващия Господ. Когато обаче Той дойде, те Го отхвърлиха. Отрекоха се от Него, предадоха Го, осъдиха Го на кръстна смърт, убиха Го на кръста.
Но Той възкръсна!
Оттогава Иисус Христос „лежи за падане на мнозина“, както предсказва пророкът. И продължава да е „предмет на противоречия“. Доверието в Неговата личност е резултат от чист ум, от светла съвест и от дейното влияние на Св. Дух. В света на лъжа, развала и разврат се проявява като любов. Любов означава пълнота от присъствието и на Бог, и на човека.
Да бъде, братя. Амин!
Автор: Апостол Папаконстантиу
Източник: „Как ще повярват ако не чуят“, С. 2007 г.