Тези, които познават живота на покойния сръбски патриарх Павле, твърдят, че когато давал начало на заседанията на Светия синод се обръщал към всички присъстващи митрополити с думите: „Да будемо люди! Прво да будеме люди!“ (Да бъдем хора! Първо да бъдем хора!).
Тази постъпка, която се е превърнала постепенно в правило на поведение на Негово Светейшество, е колкото дълбоко християнска, толкова и трогваща и човешка, проява както на бащинска грижа, така и на горчив организационен опит. Горчив опит при работа в сферата на църковния живот…
Но защо става така? Защо е било необходимо един събор от вярващи и то духовници, доказани молитвеници и отци с ръководни позиции, да започва така? Нали Светата Църква е тяло Христово и всички сме Негови членове, съработници Божии и връзките на любовта и мира би трябвало да са не само водещи, но и естествени и нормални. Тези въпроси пронизват болезнено всяка искрена душа, парят като горещи въглени в студеното огнище на църковната действителност!
Светата Църква Христова е предверие на Царството Божие на земята, общество от братя и сестри, опитващи се да намерят друга алтернатива на този свят на студената несправедливост, лечебница Витезда с много притвори, но всеки от вярващите влиза в нея със своята диагноза, претоварен от белезите на явни и скрити болести.
Всеки един е на различно ниво на своето въцърковяване, преживявайки своята лична „метаноя“ по дълбоко съкровен, индивидуален и неповторим начин.
Всеки рисува своята особено треактория и изживява своята драма, която се вплита в общия поток на енориийския и общ църковен живот. Християнинът води война на два фронта – вътрешен и външен. От една страна преживява стихиите на трансформацията в своята природа в борбата с последиците на първородния грях, а от друга в условията на непрескъснато противодействия с поднебесните духове на злобата, които с натрапливите си внушения се опитват да осуетят всеки стремеж към очистване на душата.
Всеки се движи с различни крачки към заветната цел – спасението от стихиите на този враждебен свят, като болезнено изживява своето лично развитие нагоре и навътре. В духа на „невидимата бран“, често става така, че освобождавайки от една страст, бива връхлетян от няколко други, които даже не подозира, че носи в тази вредоносна степен в своите дълбини. Без дори да предполага, че те могат да имат такъв опасен заряд и така яростно да заплашват духовното му развитие и разстройват нормалния му ритъм. Затова понякога става така, че в стихията на непрестанна борба понякога следват горчиви разочарования, не само от хора около нас, но и от самите нас в „светая-светих“ на нашите души.
Ние не само не познаваме достатъчно добре себе си, но и не сме предполагали колко сме слаби, жалки и почти неспособни на истинско добро.
Говорим разпалено за необходимостта от добротворство, за изкупващата му и изцеряваща роля, но често уморени и изтощени от нашите вътрешни борби не можем и да сторим едно добро дело или да проявим една проста форма на любов.
Нашата безкористност се губи в паяжината на многоразличното ни самоугаждане, а първоначалната искреност бива връхлетяна от вълните на надменост и зле прикрито лицемерие. Четем светоотечески литература и въздишаме по творенията на Източните отци, но в рамките на обикновеното и делнично християнство оставаме бедни и немощни. С възмущение наблюдаваме фалша и суетата на другите и бързаме да ги осъдим, но сме лишени от истинската, дълбока самокритичност на православния човек. Лутаме се в лабиринта от страхове и комплекси и оставяме противоречиви и дори неприятни впечатления, дори и в очите на невярващите.
Светото Писание ни завеща, че не можем да обичаме Бога, без да възлюбим ближния си и че не трябва да търсим далечния, без да забелязваме ближния. Последователят на Христос не може и не трябва да обича някак си абстрактно, а конкретно, с топла загриженост и искрена сърдечност всеки един човек. Нещо повече – Христос ни даде пример да благославяме и обичаме враговете си! Той е плакал на гроба на Своя приятел Лазар и от висотата на Разпятието се е молил за палачите си!
Много често, вярващите в хода на своето въцърковяване така намразват греха, че прехвърлят и омразата си върху хората. Те толкова сляпо и решително се нахвърлят в стремежа си за очистване на всеки грях в себе си, че безпощадно причиняват вреди на всички около тях, изхождащи от позициите на някаква мнима праведност. Бързайки към придобиване на място в Царството Божие, пренебрегват обикновените болки на страдащите и не забелязват делничните нужди на страдащите. Постепенно се превръщат в самозвани съдници, които изобличават с ирония и сарказъм, даже в по-голяма степен от времето, когато са били невярващи. Получава се някаква обратна съблазън – били са по-добри в чисто човешки план, повече от новото си поприще на християни. Стига се дори до там – в поведението им да има явно разминаване между набожността и добротата, стремежа към обожение с проява на най-обикновена човечност.
Затова е добре християнинът никога да не губи от памета си думите на Спасителя:
„Защото огладнях и Ме нахранихте, ожаднях и Ме напоихте, странник бях и Ме прибрахте, гол бях и Ме облякохте, болен бях и Ме посетихте в тъмница бях и Ме споходихте!“ /Мат 25: 35-36/.
Те не са плод само на висша емпатия, великодушна проява на състрадаващия Син Божи, но и програма-подражание на всеки вярващ и изповядващ Иисус. Нещо повече, те са въпрос на дълг и чест за всеки, който наистина иска да бъде Негов подражател и да заслужи мястото си в Царството Божие.
В рамките на църковния календар този Евангелски откъс се чете на Неделя Месопустна – на Страшния съд, в една от подготвителните седмици преди Велекия пост. Светата Църква премъдро напомня на чедата си докъде се свежда същността на направените духовни опити и има ясната цел да смири, отрезви и примири всяка душа с Бога. За да напомни като грижовна майка, че пред Неговия съд тези прости и скромни прояви на милост ще бъдат много по-важни от изкараните пости, изнуряването на тялото и духа, и всяка проява на лична аскеза. Защото са плодът на всичко, върхът на всичко, смисълът на всичко по пътя към вечното блаженство!
Един от изповедниците на Светото Православие на 20 в. в Русия, старецът Йоан Кристиянкин, остави едно забележително свое творение, оценено по достойнство от църковните критици и анализатори още преживе, преди да се представи в Господа през 2006 г. В своето „Слово за малките добрини“ той описва тази опасна съблазън да се търси от новоповярвалите християни извършването на нещо велико, дръзко, провокиращо, изключително и да се представя като жертва пред Бога, като свидетелство за жива вяра и себеотрицание, което граничи със жертвоготовност. Да са прави някакъв своеобразен скок във външия свят, за да се спечели благоволението на Всевишния и да бъде убеден с подобни „героични“ дела в чистотата на личното свидетелство на вярващия. И всичко да бъде извършено с особен замах, без внимание към малкото, крехкото и невидимото за хората. Старецът казва така:
„Човечеството ще загине не от липса на велики дела, а от недостиг на малки добрини… И подавайте, подавайте вода на всеки, който е жаден, подавайте чаша, напълнена със съпричастност на всеки човек, който се нуждае от нея. От тази вода текат цели реки…“
През призмата на огромния си жизнен опит /96 г./, натрупан като християнин и монах в условията на реалния социализъм и вследствие от преживяното гонение от функционерите на религиозния отдел на КГБ, бидейки няколко пъти на заточение, е узрял до тези чисти екзистенциални прозрения. Чрез горнилото на страданията е достигнал до зрънцето на християнството, пресявайки го от многото плява, от суетата и външните белези на благочестие, за да посочи центъра на всичко в духовния живот. Не може да има християнство без човечност, не може да обичаме света, без да заобичаме дори един човек и едновременно с това да имаме претенции за място в Църството Божие! Вярващият трябва не просто да обича, но и да стопля с пламъка на тази любов!
Християнинът трябва да израства непрекъснато във вярата, надеждата и любовта, но и да проявява практическите прояви на загриженост, топлина и сърдечност във всичко. Да бъде мил, търпелив, внимателен, отзивчив към всяко същество до себе си. Да се опитва да носи навсякъде низхождащия аристократизъм на Иисус, Неговата достъпност, лекота в общуването, но преди всичко топла човечност. Да бъде служител не само на Бог, но и на ближните си и към това да се стреми да подчини цялото си поведение. Казано на езика на света – да бъде на нивото на всеки човек, да тупти с пулса на неговото сърце и да съприживява вълненията на неговата душа. Нещо повече – да се опита да превърне болката му в своя собствена и да я преживее и освети като такава. Когато си призван да бъдеш посланик на Небето, трябва не само да гледаш към Него, но и да се обърнеш към земята и да се опиташ да я прилепиш до гърдите си и да прегърнеш всеки като твой духовен брат или сестра.
Древните ни завещаха мисълта:
„С хората в мир, с пороците във война!“
Всеки, който има будна съвест, е осъзнал мощта на тази многовековна сентенция. Православният човек не трябва да слага знак за равенство между личността и неговата лична диагноза, колкото и тежка да е тя. Не само да не отхвърля и осъжда другия, а да се опитва да го обича с непосредствена, сърдечна любов. Потопен в стихиите на този опустошаващ свят, всеки от нас е много различен от другия, но всички си приличаме по това, че всеки иска да бъде приет и обичан точно такъв, какъвто е всъщност с всичките си недостатъци и комплекси. Всяко Божие творение има парещата необходимост от любов, грижа, непоследствен допир и внимателно вникване в неговата лична драма. Той очаква отношение към себе си не като субект или индивид, а като душа и най-вече като душа!
Автор: свещеник Ясен Шинев
Текстът е публикуван и в сайта на храм „Св. Цар Борис“, гр. Варна 2017 г., месец септември.
Снимка: pixabay.com