Според св. Симеон Нови Богослов кандилцата, които се поставят преди иконите на светците показват, че без нетварната светлина, Която идва от Христос, светците са нищо. Само когато Христовата светлина ги осиява, то тогава те оживяват и заблестяват.
Светците реално ни показват каква славна съдба имаме при Бога и чрез примерите на своя живот ни упътват как и ние да станем част от Божествената природа. Светците, като небесни свидетели в рая, присъстват по време на богослуженията, славейки с нас Светата Троица. Те, като наши приятели, се застъпват за нас пред Божия Престол, свършили добрия подвиг, и ние, окуражени от паметта за тях и примера на техния живот, се борим по пътя ни към спасение.
Има една поговорка, която гласи, че има два типа хора на този свят: грешници, които се мислят за светци и светци, които знаят, че са грешници. Светецът всъщност е християнин, който е оставил Божията светлина да възсияе в него и чийто живот е бил променен от силата на Светия Дух.
Ние почитаме светците като търсим тяхното застъпничество пред Бога, но се прекланяме и служим само на Троичния Бог – Отец, Син и Дух Свети. Ние почитаме иконите, както и светите мощи на светците и мъчениците. И въпреки това, спрямо решенията на Седмия Вселенски събор, отдаваме своето почитание не на иконите като такива, но на първообраза на изобразения на иконата светец. Т.е. когато се покланяме на иконата на св. Николай Чудотворец изразяваме почитта си към самия св. Николай Чудотворец, а не на дървото.
Стените на храмовете ни са изписани с образите на светците, за да ни напомнят, че сме заобиколени от облак от свидетели, светците, и че войнстващата Църква (тук на земята) не е разделена от Тържествуващата (на Небесата). В Христа е невъзможно смъртта да ни раздели, затова и светците не са мъртви, а са живи в Христа Иисуса.
Слава на Господа, дивен в Своите светии.
С любов в Христа,
Игумен Трифон, м-р „Христос Спасител“, щата Вашингтон, САЩ
Превод: Божин Дончев