Начало / Uncategorized / Защо св. Климент е Велички епископ, апостол на българите и Охридски чудотворец

Защо св. Климент е Велички епископ, апостол на българите и Охридски чудотворец

За видните личности често се спори относно родното им място и народностна принадлежност. През последните години в Скопие се опитват да присвояват българското културно наследство, включително и св. Климент Охридски.

Какво показват известните и новооткритите факти и документи?

В „Охридската легенда“ или Краткото житие на св. Климент от Охридския архиепископ Димитър Хоматиан, който сам се нарича „архипастир на българите“, пише изрично:

„Този велик наш отец и български светилник по род бе от европейските мизи, които мнозина наричат българи“ (Й. Иванов. „Български старини из Македония“, С., 1931, стр. 316 на гръцки и старобългарски).

В „Българската легенда“ или Пространното житие на св. Климент от Охридския архиепископ Теофилакт, грък от остров Евбея, се казва, че след смъртта на св. Методий, Климент, Наум и Ангеларий „закопнели за България и се надявали, че България ще им даде покой“, а след отиването им в българската столица Плиска именно българският владетел изпраща св. Климент като учител в третата част на България Кутмичевица, където той обучава 3500 българчета за свещеници.

Издигнат през 893 г. за епископ в Струмица, според ватиканския гръцки кодекс 2492, от 906 до 916 г. той е изпратен за епископ в град Белград или Велица, сега Берат в Албания. И досега в папския годишник е отбелязана епископията Бела (Велица) в провинция Западна България.

Теофилакт нарича св. Климент „новият апостол Павел на новите коринтяни – българите“, а друг песнописец от ХIV в. го нарича „тринадесети апостол на България“.

Тези исторически извори от миналото потвърждават, че св. Климент никога не е бил Охридски епископ, нито архиепископ; че той е по род от европейските мизи, или българи; че е копнеел да се върне в България; че българските владетели св. Борис-Михаил и Симеон го пращат в третата част на България Кутмичевица като учител, епископ Струмишки и Велички; че той построява манастири в местата за покой, подарени му от българския св. княз Борис Покръстител в Главиница и Охрид, а след смъртта му неговите мощи вършат чудеса, затова е наречен Охридски чудотворец.

Това е историческата истина. А през ХV век монаси гърци откраднали главата на св. Климент и я отнесли в гръцки манастир, където много се почита. Нека св. Климент да бъде почитан и от други християни, но без да бъде подменяна неговата памет като български светилник и като апостол на българите.

Ст.н.с. Трендафил Кръстанов
Църковен вестник, брой 22 за 2002 година

За Николина Александрова

Виж още

Кратки сведения за Мелнишка епархия до присъединяването на част от нея към Неврокопска епархия през 1919 година

След издаването на султанския ферман през 1870 г. за учредяване на Българска екзархия в гр. ...