Начало / Uncategorized / Тежки времена за Гръцката църква

Тежки времена за Гръцката църква

Реакцията на архиепископ Йероним за новата програма на правителството по въпроса с религиозните изследвания в гръцките училища, която той нарече „неприемлива и опасна“, бе очаквана от предстоятеля на гръцката църква, въпреки че може и да е закъсняла, реактивна вместо активна и много е възможно да е неефективна. 

Разривът в отношенията между църквата и държавата се разширява от 1988 г., когато депутатите от ПАСОК и двете гръцки комунистически партии ратифицираха закон от тогавашния министър на образованието и религиозните въпроси Антонис Трицис, с който се ограничава църковната административна и икономическа независимост. Законът на Трицис така и не е бил изпълнен, защото с него манастирските имоти е трябвало да бъдат взети от държавата, както и защото е било премахнато светското участие в настоятелствата в гръцките храмове. Законопроектът е бил между премиера Андреас папандреу и архиепископ Серафим 

Следователно слъбъсъкт църква – държава остава отворен. Премиерът Ципрас обаче не е Андреас Папандреу и идеологическата мания на неговата партия „Сириза“ е много по-голяма, отколкото тази на ПАСОК. В Гърция дори партията „Нова демокрация“ не е консервативна партия в традиционния смисъл на това понятие. Най-важното обаче е, че в Европа владее една антицърковна политичаска тенденция. Ако учебната програма за религиозни изследвания от министерството на образованието бяха представени на европейските власти, те несъмнено биха били одобрени.

Разбира се ролята на църквата е катализаторска, а не само религиозна, а още повече, че църквата е и пазител на езиковата приемственост в Гърция. По време на Османската империя, свещениците в страната често не са разбирали нито дума от Библията, а още по-малко миряните. Всички обаче отивайки на литургия и пееки песнопенията остават в контакт с гръцкия език. По-късно, когато е създадена съвременната гръцка държава, църквата послужва като инструмент, който обединява гърците, които говорят различни езици и подхранват различни традиции. 

Миналото не може да се върне и църквата е изправена пред много предизвикателства, които са много по-големи от тези, които ги наложи Сириза. Ако не им се противопостави, ни остава да останем сами с нашите енорийски свещеници. 

Публикувано със съкращения.

Източник: religija.mk

За Ангел Карадаков

Виж още

Първият сняг и храмовете в София (СНИМКИ)

Първият сняг за 2020 г. е вече факт. Много хора се зарадваха на времето и ...