Начало / Uncategorized / Може ли да се лекува всичко? 2 част

Може ли да се лекува всичко? 2 част

Интервю с протойерей Максим Обухов, за това колко е опасна псевдомедицината.

Част 1 вижте тук

 

Съществува цял арсенал от възможни средства, предлагани днес за рехабилитация и лечение на всички и всичко, много разнообразни, като „стари народни“ методи и „нови достижения“, под формата на различни добавки, хапчета чудо и практики за прочистване на аурата и събуждане на духовната сила, уринотерапия и зареждане на“ жива“ вода и така нататък, и така нататък. Защо понякога хората са по-склонни да се доверят на тези методи и техники, а не на лекари, клиники и болници? И защо псевдомедицината намира последователи и популяризатори, дори сред православните? Как е свързана с окултизма? Силният интерес към алтернативната медицина опасен ли е? И какво е нужно да се знае, за да не се „закачим“ за шарлатани? С тези въпроси, ние се обърнахме към протойерей Максим Обухов, лекар със светско образование.

Продължава…

Както по-рано хората са ходели при  знахари?

– Да. Точно както преди хората са вярвали на знахари, баба, който говорят на болестта, и сега хората имат псевдонаучно съзнание, и в науката вярват. И тъй като съвременните „лечители“ се ползват от много псевдонаучни термини. Влезте в някой от сайтовете им, погледнете книги им и ще намерите много неща, като  биорезонанс, и вълни, и биополе … Придават си вид, за да се създадат впечатление за наука, защото хората вярват в науката.

Да предположим, че някой наш близък се заинтересува от тези практики и е убеден, че те ще подобрят състоянието му, ще бъде в състояние да се възстанови от болежките си, за които аз не мога да знам. Как да се държим с него? Какво може да се направи, за да го предупредим?

– На първо място е необходимо да разберете какъв метод се използва, и да прочетете за него. Всички методи на псевдомедицината и алтернативните практики от дълго време са разобличени и опровергани. Необходимо е да се запознаете с тези опровержения. Тази информация е доста в интернет, включително и на православните сайтове.

И говорейки с лечители или при четене на техните брошури и уеб сайтове, първото нещо, за което трябва да се претендира е доказателство за ефективността на метода, което е определено въз основа на общоприети стандарти: двойно-сляпо, независимо изследване[1]. Ако не е – довиждане.

А когато ви говорят за отделни случаи на изцеление, бъдете внимателни, защото ви  манипулират.

– И те ще отговорят: ето снимките, тук са резултатите, тук анализите…

– Запомнете: с помощта на отделни примери не може да докаже нищо и да се отрече. Това е известно още от времето на древна Гърция. Отделни случаи на изцеление, които може да обрисуват, те казват: тук идва някоя леля с анамнеза за рак, ние сме прикрепили към ръката й клеми, устройството работи, тя се чувства добре – това не е доказателство. И ако се описват примери, взети поотделно, бъдете внимателни, тъй като най-вероятно ще ви манипулират. Медицината се основава на статистически данни (!). Да, може да се окаже, че някои човек след тези манипулации е по-добре. Но това не доказва нищо. Причините за възникване на подобрение могат да бъдат много и различни.

Също така бъдете внимателни, когато чуете за абстрактни понятия, неясно практики.

Окултистите  също практикуват ребрандинг[2]: адаптират своите методи към православните традиции.

Проблемът е, че сред религиозните хора са много популярни псевдоцелителните  брошури. Тези брошури буквално се разграбват, те са предават от ръка на ръка … Защо православните също се оказват под влиянието на псевдомедицински теории и практики?

– Сред вярващите хора има погрешна представа, че медицината трябва да е православна. И когато нещо е представено в православната опаковката, ние сме измамени. Да, въцърковените хора живеят чрез вяра, но не трябва да забравяме, че те са хора, и по същия начин, както невярващите, могат да бъдат обект на манипулация и измама. И в православните страна окултисти практикуват ребрандиране: те адаптират своите техники за православната традиция, започнат да използват познати за Църквата термини, така че можем да ги прие като свои собствени. Разбира се, аз съм много загрижен за проникването на такива неща в православна среда. Подобен пример- преди две или три години беше популярен методът на Ксения Кравченко. И това не е единственият случай. Уви, такива псевдометодики  има достатъчно.

И причината всичко това да е популярно  сред православните са същите, както вече казахме – плацебо ефект. Но ефектът на внушение следва да бъде засилен. И как може да се засили, ако искате този „метод“ да се разпространява сред вярващите, членове на Православната църква? Обявявайки го за „православен метод“ започвате да действате от името на Православната църква. И хората ще идват при вас с голяма вяра, и много пъти ще засилят ефекта на внушението. Човек, който се е обърнал към този метод наистина се чувства освободен. И след това по веригата- на един човек „помогна“, на друг, трети …

Един метод за обработване на потенциални пациенти е охулването на нашата система на здравеопазване.

Понякога хората се страхуват да признаят, че нещо не е наред. И така, вместо да ходят на лекар – алчен, имат надежда за такива методи, във  внезапна помощ.

– За лечителите играе и фактът, че в нашето лекарско съсловие наистина има проблем. Нищо от това и не се крие. Не винаги е достъпна медицинска помощ. И възрастните хора, лекарите им казват: „Какво искаш?! На 70 години си. Това е от възрастта“. За да стигнете до лекаря, понякога е необходимо да чакате много, но понякога е възможно само да се направи среща следващите седмици. Случва се така, че хората дават пари за определено лечение и лек няма. Хората са разочаровани от медицината. И ето само един от методите за „зарибяване“ на потенциални пациенти, той се състои в това, че лечителят или гуруто на псевдомедицината започва да хули нашата система на здравеопазване: „Там  всичко е лошо, а нашият метод – най-добрият и най-ефективният. Има  фармацевтична мафия, тази „химия“ те съсипва, а нашата -. натурална, естествена и добра „

Сред често срещаните в момента псевдомедицински практики, кои са най-опасни?

– Бих казал, че най-опасни – това са практики, които са проникнали в официалната медицина и Църквата. И това е, преди всичко, биорезонансната диагностика и биорезонансната терапия. Това е безобразие! Вземете галванометър във ръка, електрически потенциал се снема, и се прави „заключение“ за състоянието на здравето на човека, „поставя се“ диагноза и се определя „лечение“. Не се нуждае от никаква критика. Отдавна е доказано, че този метод е измама, и има много разкрития. И как те определят всички болести! И знаете ли какво друго е характерно за псевдомедицината? Бързото ​​обучение на лечители. За да стане някой лекар, трябва да учи повече от 10 години. А тук след два месеца си обучен и работиш в знаменит, многоетажен диагностичен център, с всички специалисти. Нека да повторя: това е опасно!

И опасността е дори не винаги в метода, а че те проникват в официалната медицина. Един човек идва на лекар в клиниката и не получава пълна диагностика и лечение, а измама.

Но често лекарите сами предлагат такива процедури!

– Да, дори и тези методи имат одобрението на здравните органи.

– Може би има някои основни причини?

– Разбира се! Всички псевдомедицински култове, са свързани с извличането на печалба. Тези, които са ангажирани в биорезонансната диагностика имат приличен доход. В същото време, този „лекар“ за нищо не е отговорен. А лекарите в клиниките и болници са отговорни за живота на пациентите. И между другото, са много претоварени …

Друг проблем е когато в  църковните магазини се продават подобни неща. Предлагани понякога просто скандални неща! Например, когато в храма, в манастира се продава лек за рака. Лекарство за рак на гърдата. Аз няма да кажа къде. Но би било желателно да се чуе, от тези които го продават. Защото това е невъзможно. Манастирските  магазин нямат лиценз за аптека, и те не трябва да продават лекарства.

– В един буркан, и така е писано: „при рак“?

– Да. „Той се използва при рак.“ Какво значи: „се използва при рак“? Той е доказал ефективността си? Но дори и ако я докаже, трябва да се продава в аптека.

Или друго – Ароматерапия: Етерични масла и балсами. На тях даже е написано за какво помагат, и какъв списък! Тези етерични масла, такива листовки могат да бъдат намерени на пейките на църквата. А болният човек купува и смята, че това ще помогне, защото се купуваха в храма. Но всичко, което е написано на етикета не е сигурно. Когато вдишвате етерично масло, можете да получите естетическо удоволствие. Това е хубаво, добро за обонянието. Но аромат, за да се излекува болестта? Оказва се, че ние правим неправилни неща. Надявам се, че с течение на времето, този проблем ще бъде решен.

Вероятно не към всички области на алтернативната медицина трябва да се прилага думата „псевдомедицина“? Истината е, че такива методи, които могат да се основават на различни принципи, различни от официалната медицина, но са доста приемливи и позволяват на човек да получи освобождаване от болки, премахване на болката и други сериозни симптоми …

– Разбира се, между медицина и псевдомедицината няма ясни граници. И всички нови методи по време на изследванията не веднага дават положителни резултати, а понякога, когато те се тестват имат сериозни неуспехи, като например първите експерименти за преливане на кръв. Хората умират, когато им се прелива кръвта на друг човек: лекарите не знаят, че има различни кръвни групи. Те дори са искали да се забрани кръвопреливането. Но последвалите изследвания са показали, че кръвопреливането е възможно. Но това е много сложен въпрос… Научните знания се променят непрекъснато. Ние не притежаваме крайната истина.

– Вие  казахте, че окултните практики се използват в алтернативната медицина. Какви опасности очакват тези, които се обръщат към нея?

– В допълнение към опасностите за тялото има опасност за душата, защото, искам да подчертая, псевдомедицинските практики са врата към окултното. Ние трябва да използваме разни препарати в процедурите, но те обработват нашето съзнание. Окултизмът в псевдомедицината е широко използван. А магията е душевредна. И когато хората са подложени на стрес, защото са загрижени за здравето си, то е много лесно да се подхлъзнат към това да започнат да практикуват магия. Включени в тези учения, духът започва да се импрегнира с окултизма, той започва да живее с него, мисли за биологичните ниви, съзвездия … променящи съзнанието му, целият му живот вече е това. И като резултат той си отива от Бога.

– Кажете ни какво трябва да имаме предвид, когато ни предлагат някои нови методи за лечение?

– На първо място, трябва да се убедим в ефективността на този метод,  да е оправдан от принципите, на които се основава. Или методът трябва да бъде основан на доказателствена база! Ние трябва да се консултираме с хора, които са надеждни, че ​​със сигурност няма да бъдем измамени. Не се колебайте да попитате! Потърсете информация. Вижте критиките за тези методи.

С протойерей Максим Максим Обухов

разговаря Никита Филатов

Превод: Николина Александрова

Източник: http://www.pravoslavie.ru/

[1] Клинично проучване, в което нито участващите лица, нито персонала знае, кои участници проучваното лекарство и кои получават плацебо (или друг вид терапия). Двойно-слепите проучвания се смята, че дават обективни резултати, тъй като очакванията на лекаря и на участника не повлияват резултата, също така се нарича и двойно-маскирано проучване. (б.п)

[2] Ребрандинг (от английски: rebranding) е изменение на името, логото или визуалното оформление на образа на дадена търговска марка, а също и евентуалната и цялостна промяна не само на външния изглед, но и на идеите, които изразява, както и цялостната ѝ пазарна концепция и пазарна ориентация.

За Николина Александрова

Виж още

Концерт с православни песнопения ще се състои в столичния храм „Св. Параскева“

На 1 октомври в столичния храм „Св. Параскева“ ще се състои тържествен концерт с православни ...