Някак традиционно вече около Великден публичното пространство се изпълни с коментари и реакции против Църквата. Този път обаче, освен иронията и недоволството на непразнуващите Възкресението Христово, има и нещо тежко – възмутен потрес на вярващите. Потрес, породен от действия на човек или хора от самата Църква, приглушили обявяването на Възкресението Христово със светски празничен ритуал – заря и патриотично-маршово озвучаване.
Решението за промяна на традиционното честване на Възкресението е на председателя на църковното настоятелство при храм-паметника „Св. Александър Невски” архим. Дионисий. Пред медиите той твърди, че Негово Светейшество патриарх Неофит е благословил тазгодишната Пасха да бъде посрещната със заря, „както се прави в другите православни страни”, и за всичко е знаела канцеларията на Св. Синод, тъй като фойерверките са пуснати именно от двора на Синода.
В телевизионно предаване с гост архим. Дионисий чрез изказване на един от свещениците при храм „Св. Александър Невски” – ик. Костадин Гаврилов, станаха ясни подробности: „Решение на Св. Синод, поне за зарята, аз не знам да има. – каза отец Гаврилов – Отец Дионисий мисля, че трябва да се чувства неудобно, защото, когато Патриархът каза: „Христос Воскресе!”, той го апострофира и започна да се пее „Христос воскресе“, за да може да се пусне зарята. Патриархът остана в едно много сконфузно положение. Това е истината.“ Свещеник Костадин Гаврилов добави и друг повод за безпокойство относно решенията на архим. Дионисий – за „Тялото Христово на св. Василиева литургия и причастяването на богомолния народ. Може ли да се дава от ръка в ръка? И защо го направи, с решението, с благословението на кого? – пита отец Костадин – Защо нас, духовниците, ще ни изправя и ще ни излага на този огън? Аз съм казал, че с него няма да бъда в Евхаристия, не че няма да служа в храма”, каза свещеникът от катедралния храм.
На неговите думи архимандрит Дионисий отговори: „През цялата Страстна седмица, ако вие от БТВ имахте Седмица на духа, при нас имаше Седмица на богослужебната православна духовност. Можахме и благодарение на участието на семинаристи да имаме една друга, много по-различна богослужебна седмица, която да бъде изцяло по Йерусалимския типик. А според този типик не само службата на Велика събота, която и отец Костадин спомена, ами и на Велики четвъртък обикновено практиката там е такава. Ние го направихме само на Велика събота поради причината, че на Велики четвъртък нямахме технологичното време”. Така архим. Дионисий оправда своите действия на Велика събота, когато отслужи Василиевата св. литургия в центъра на храма и причасти по отделно с Тялото и Кръвта Христови всички готови за Причастие и с това разбуни духовете на клир и миряни и на запознатите с типика.
Коментарите относно решенията на архим. Дионисий като председател на храм-паметника „Св. Александър Невски” са безчет и са от саркастичен присмех до болящо желание за решаване на проблема. Но общото е, че почти всички са в негативния оценъчен спектър.
Коментарите не спират да се сипят и, за съжаление, засягат колкото дейността и личността на архим. Дионисий, толкова и авторитета на Св. Синод и на Българската православна църква.
Заседание на Св. Синод на БПЦ–БП ще има на 17. май. Има защо то да е очаквано с нетърпение и надежда.