Начало / галерия / Митрополит Серафим: „Вярата ни трябва да има дела, за да бъде жива вяра“

Митрополит Серафим: „Вярата ни трябва да има дела, за да бъде жива вяра“

На Никулден, Негово Високопреосвещенство Неврокопския митрополит Серафим възглави празничното богослужение в храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“, в гр. Петрич. В съслужение с него бяха: иконом Ангел Кочев, Архиерейски наместник на Петричка духовна околия, свещеник Йордан Георгиев, енорийски свещеник при храма, дякон Никола Чопаков и дякон Димитър Сарадинов. В края на Св. Литургия митрополит Серафим се обърна към събралото се множество с тържествено слово за св. Николай Чудотворец (може да видите по-долу). След Св. Евхаристия бе раздадена нафората, отслужен бе водосвет, благословено бе и приготвеното ястие, което се раздаде на хората за здраве.

***
Храм „Св. Николай Чудотворец“, е построен през 1868 г., този храм е и първият български такъв в гр. Петрич. Той се превръща в център на борбите на българите срещу гръцката пропаганда в града. Храм „Св. Николай“ е трикорабна, базилика.  Камбанарията на храма е построена през 1924 г. 
На 21.9.1995 г., подобно на храма „Успение Богородично“, който е катедрален храм на Петрич, и в църквата „Св. Николай Чудотворец“ възниква пожар. Скоро след това храмът е основно ремонтиран, за да може в него днес да се извършва богослужение и отново да приема енориашите си. Днес храмът приема своите енориаши в един обновен вид, към момента текът и дейности по изографисване на му.

Снимки: Красимир Петров

***

Слово на Неврокопски митрополит Серафим – произнесено на 6.12.14 г., храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“, гр. Петрич.

Св. Николай Мирликийски Чудотворец е един от най-почитаните светии в Църквата, за когото възпяваме в празничния тропар, в това най-кратко песнопение, което със своето съдържание охарактеризира най-добре всеки един светец. И представлява един синтез от всички онези неща, с които Бог е прославил даден светец.  За Св. Николай пеем, че е правило на вярата, образец на кротостта и учител на въздържанието.
Тази вяра, на която е правило Св. Николай е същата тази вяра, в която би трябвало и ние днес да живеем, братя и сестри.
Именно онази вяра, която имаха Св. Апостоли, които бяха очевидци, самовидци и първи преки ученици на въплътилия се Божи Син – Господ Иисус Христос и от Него възприеха и получиха онази благодат да отидат и да просвещават целия свят, да благовестят именно тази вяра в Иисуса Христа и да учат и живеят според тази вяра всички народи.  Тази вяра имаше и Св. Николай, който живя не заедно със Св. Апостоли по време, но два, три века по-късно Св. Николай стана един от най-великите светци на Църквата от периода, когато се прекратяват гоненията и свободно започва да се изповядва вярата в Иисуса Христа, в цялата Римска империя. Това е 4 в., и всъщност той е и един от участниците в Първия Вселенски събор, който свиква св. Император Константин, за да бъде записана именно тази апостолска вяра в онзи точен и неподправен вид, в който Св. Апостоли  са я предали на своите приемници.
Св. Николай е бил винаги носител на тази вяра не само по буква, но и по дух, защото знаем, че от своята най-ранна възраст е възпитан. Закърмен е от своите родители именно в тази вяра и дори житието му свидетелства за чудесни неща още от детството му, че когато той е бил кърмаче е отказвал да се кърми или да вкусва от млякото на своята майка в дните на пост. И по този начин от житието му виждаме, че той от най-ранно възраст  се е подготвял за онова велико служение, към което Господ го призовава. Подготвил се е също така с подвиг, след като вече е пораснал и е предпочел на монашеството да посвети целия си живот. Не в грижите на земното си препитание или за своето семейство, но да живее без такива ангажименти, за да може изцяло да се посвети на Христа и на своя ближен.  Затова и Господ по  чудесен начин го посочва като такъв, който да бъде пастир на гражданите в областта, в която го избират именно в гр. Мира, в областта Ликия.
Св. Николай, братя и сестри, е живял и проповядвал вярата в Иисуса Христа, Синът Божи, Който бидейки Бог истинен от Бог истинен, както изповядваме и в този символ на Вярата, който са написали всички тези отци, 318 на брой от Първия Вселенски събор. И в същото време изповядвал Христос като истински човек, с тази разлика от всички нас, другите човеци, че няма грях. Това е било необходимо още от тогава да се подчертава, че именно в това вярваме и днес също е достатъчно необходимо да изразяваме тази наша вяра в Иисуса Христа и във всичко онова, което Св. Църква е записала като догмати, като основни истини на вярата през всички тези векове, от самото начало до седмия, включително, Вселенски събор. В които пък догмати ние трябва само да вярваме, да приемаме и да спазваме неподправени, за да можем да живеем в истините на именно тази апостолска вяра и ние тогава ще бъдем наистина част от Църквата, ще бъдем живи членове на Тялото Христово. Ако не изпълняваме тази вяра означава, че отпадаме от Църквата от вярата и се подхвърляме на вечна погибел.
Св. Николай е поборник  и именно защитник на тази вяра, защото още от самото начало, от най-ранните векове на Църквата са се появили такива лъжехристи като Арий и много други еретици, които са заблуждавали огромни части от вярващия народ, като са ги учели, че Христос не е истински човек, че Той е Бог истински, но не е бил истински човек и неговото човечество било само призрачно, привидно и по този начин са отричали дори и истинските страдания на Христос, които е претърпял за нас на кръста.
Това за някой може би изглежда малко като подробност, но всъщност това е същината на нашата вяра. Ние вярваме, че Иисус Христос се е въплътил от Дух Светии и от Дева Мария, приел цялото човешко естество, както казахме без греха, и по този начин едната личност на Иисус Христос има две естества – Божествено и човешко. Това е учението, в което две хилядолетия вярва Църквата, защото това е апостолското учение. Онова учение,  което самите Св. Апостоли са преподали на своите приемници. Това ще бъде и истинската вяра на Църквата през всички векове и във вечността. И дори и днес ако се огледаме, всички онези, които са извън Православието, именно против това учение, вървят и в своите лъжливи учения, и в своите заблуждения отричат именно тази огромна истина на нашата вяра.
Ако погледнем много от еретическите учения, всички тези секти, които днес  можем да срещнем на всякъде и евангелисти, и адвентисти, и много петдесетници и яховисти, мормони, всичко онова, което тръгнало по целия свят, за да се бори против истината. Всъщност се борят против тази истина на нашата вяра и се опитват да заблудят мнозина, че Иисус Христос не е истински Бог или пък не е истински човек и по този начин да откъснат огромно мнозинство от Тялото Христово – от Църквата. Всъщност и мнозина окултисти от нашето съвремие, които за съжаление намират много трибуни за своята изява.
Може да попадне човек и по телевизионните канали, може да попадне човек по вестниците, по улиците, по рекламите и къде ли не. Те проповядват и пропагандират своите измислени вярвания. Днес може да вярват в едно или в друго, но никога в истината. 
Заради това братя и сестри, трябва да бъдем много внимателни и да призоваваме и Св. Николай на помощ, като правило на вярата да ни напътства със своите молитви, да познаваме добре вярата си, да живеем вярата си ежедневно, ежечастно, винаги. Не само в неделя и на празник, когато отидем в Църква или пък палим свещ, но тази вяра в Иисуса Христа, в Св. Троица, във всичкото онова, на което Църквата ни учи, да бъде същината на нашия живот и тази вяра да ни подтиква към всички онези добродетели, за които е образец и Св. Николай –  Кротостта, смирението, въздържанието, милостта, любовта към ближния, защото ако нямаме тези добродетели то напразна е вярата ни и тя само ще ни послужи за осъждане. Вярата ни трябва да има дела, за да бъде жива вяра.
Така че спомняйки си днес и празнувайки паметта на Св. Николай, нека да си спомняме винаги и за неговия живот и наистина той да бъде учител на вярата и пример на всяка една добродетелност, така че, така както той и мнозина светии вървейки по този път са станали съсъди на Св. Дух още тук в този живот. Така и ние да се сподобим с тази Божия благодат и милост следвайки пътя на евангелския добродетелен живот да станем и ние обиталище на Дух Светии и да се подготвим още тук за вечния живот, за вечната радост в Царството небесно, която по молитвите на Светителя Николай, на Св. Богородица и на всички светии Бог да ни дарува, за да бъдем заедно с тези, чиято памет така тържествено честваме, а в бъдещия век, във вечността да се радваме заедно с тях пред нашия Господ Иисус  Христос.
Поздравявам всички с името на Св. Николай, с техния имен ден. Благодаря на всички, че дойдохте заедно да почетем паметта на Св. Николай  и нека, пак ще кажа, неговите молитви да ни закрилят и с неговото благословение всички да си отидем днес духовно радостни от Божия дом.
Божието благословение да бъде над вас!

За Ангел Карадаков

Виж още

Ученици от Перник започват проучвателска дейност, свързана с живота и делото на св. Йоан Рилски

Възпитаници на Основно училище „Иван Рилски“ в Перник започват проучвателска дейност, свързана с патрона си, ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *