Начало / история / ВИЗАНТИЯ – ЦЪРКВА И ДЪРЖАВА

ВИЗАНТИЯ – ЦЪРКВА И ДЪРЖАВА

Оценяването на Източната Римска империя обезпечава активната роля на императора в делата на Църквата. Това не означава, разбира се, че църковно-държавните отношения във Византия могат да бъдат изразени с каквато и да е опростена формула или идея от типа на известния цезаропапизъм. От една страна, вън от съмнение е, че Християнската империя наследява от времето на езичеството административната и финансова рутина при администриране на религиозните дела и тази св. Константин прилага към Църквата на християните почти автоматично и без протести. От друга страна обаче, християнската вяра е несъвместима с елинистическата и римската идея за свещения император, защото единственият цар и господар е Иисус Христос. Така, като следват образеца, установен още от Евсевий Кесарийски – епископът, който произнася погребална реч в памет на покойния Константинопол през лятото на 337 г., – византийците мислят за своя император по-скоро като а представител или пратеник на Христос, който е равен на апостолите и е натоварен с особена отговорност за разпространението на християнството сред езичниците и за външните дела на Църквата от типа на администрация и финанси. 

Императорската роля в делата на Църквата обаче никога не се развива до степен на неизменна и официално определена система и това е ясно обусловено от един решаващ фактор: православието на императора. На императора –  еретик не се полага покорност. Безброй много герои на вярата като св. Атанасий Александрийски (+ 373), Св. Йоан Златоуст (+ 407), преп. Максим Изповедник (+ 661), преп. Йоан Дамаскин (+ 750), преп. Теодор Студит (759-826), са почитани като светци точно заради съпротивата си срещу волята на императора, а паметта на много императори, особено Констанций I (337-361), Лъв III (717-741), Константин V Копроним (741-775) и Михаил VIII (1250-1282), е изрично прокълната заради оказваната от тях подкрепа на хетеродоксални учения. 
Текстът, който стои най-близо до теоретичното определение на църковно-държавните отношения във Византия е 6 новела на имп. Юстиниян I (527-565), с която свещенството и императорското достойнство се определят като двата най-големи дара, с които Бог е удостоил хората и се настоява върху техния общ божествен произход. Представеният в тази новела идеал е хармония между двете власти. Същата тази идея за споделената отговорност пред Бога на императора и на Константинополския патриарх е изразена и в Епанагога – законодателен компендиум от IX век. Все пак тези текстове звучат повече като благочестиви увещания, отколкото като законови определения. Византийците са хора, които добре знаят колко е трудно да се изрази динамичното и поляризирано взаимоотношение между земно и небесно, между старо и ново, между светско и свещено с термините на християнската вяра.
В дворцовия церемониал и в официарните текстове императорът често е описан с термините на старозаветното свещенство. Докато обаче царе като Давид и Соломон само са очаквали Царството на Месията, християнският император по необходимост е виждан като образ на Христос. Той свиква събори и може винаги, когато пожелае, да окаже решаващо въздействие върху църковните назначения, включително що се отнася до патриарсите на Константинопол и до онези митрополити, които играят важна дипломатическа роля във външната политика на Византия (Архиепископът на Охрид, митрополитът на Русия и други). Наскоро беше отбелязано, че тридесет и шест от сто двадесет и двама патриарси на Константинопол, избирани в периода между 379 и 1451 г., са били насила принуждавани да се оттеглят. Но тази относителна зависимост на патриаршеската канцелария от императора трябва да бъде разбирана и в контекста на постоянната нестабилност на самата императорска канцелария. Две трети от всичките византийски ивператори са или убиване, или детронирани, а много от тях са ставали – поне частично – жертви на своите собствени религиозни политики. 
 
из „Византийската църква – между небето и земята“ – Прот. Йоан Майендорф. 2007 г.
 

За Ангел Карадаков

Виж още

Изпълват се 99 години от атентата в църквата „Света Неделя“

На 16 април 1925 г. под развалините на взривената от комунисти църква „Св. Неделя“ загиват ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *