Начало / Интереси / беседи / ВЯРАТА – С ДЕЛА ИЛИ БЕЗ

ВЯРАТА – С ДЕЛА ИЛИ БЕЗ

снимка:  http://pravoslavie.ru/foto/

Според много от светите Отци на Църквата, добра е вярата, а и спасителна, ако придобие и дела. Нашата вяра ще бъде спасителна, когато се научим как да я прилагаме в живота си, как да отговаряме на предизвикателствата на съвременната култура, която все по-често ни поставя пред дилема, дали да вървим по Бога и да търпим много неволи и трудности или да се отдадем на страстите си и да заживеем „добре“.
 Вярата е тази, която би ни помогнала, би ни запазила от вредоносните ветрове за душата ни. 
И така, както тялото без душа е неподвижно и недействено, така и вярата без дела е мъртва. „Каква полза, братя мои, ако някой казва, че има вяра, а дела няма? Може ли да го спаси вярата? Ако един брат или сестра са голи и нямат дневната храна и някой от вас им рече: идете си смиром, грейте се и се насищайте, пък не им даде, що е потребно за тялото, – каква полза? Тъй и вярата, ако няма дела, сама по себе си е мъртва“ (Иак. 2:14-17). 
Нека да почерпим малко от словесното богатство на св. Отци и да видим какво казва за делата и вярата и за делата във вярата един от богословите на Църквата св. Симеон Нови Богослов.
„Остави, брате, своето нехайство и се погрижи заедно с вярата да имаш и дела. Който има вяра заедно с дела, той е по-добър даже и от този, който върши знамения и чудеса. Защото каква придобивка и каква полза от чудесата и знаменията ще има този, който ги извършва, ако тай биде изгонен от Небесното Царство и наследи геената и неугасимия огън? Нима, който върши знамения, може да се спаси само заради тези знамения и изцеления, без да има дела, които да го направят праведен? Никак! Слушайте тогава, какво говори Господ: „Мнозина ще Ми кажат в оня ден: Господи, Господи! Не в Твое ли Име много чудеса правехме? И тогава ще им кажа открито: никога не съм ви познавал, махнете се от Мене вие, които вършите беззаконие“ (Мат. 7:22-23). Виждаш, че и тези, които вършат знамения и имат дар на пророчество, няма да получат никаква полза от това без дела. Който истински вярва, той няма да се пристрасти към парите, защото е уверен, че Бог няма да остави вярващите в Него, но има за тях грижа, както е казал Господ: „и защото вашият Небесен Отец знае, че имате нужда от всичко това. Но първо търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се предаде“ (Мат. 6:32-33).
Който вярва, той подпомага нуждаещите се, защото е уверен, че стократно ще получи за това и живот вечен ще наследи.
Който вярва, той не се гордее, но подражавайки на Господа, с трудност постига смирението.
Който вярва, той не се смее безумно, но плаче и ридае за своите грехове.
Тези, които вярват, не са гневливи и заядливи, но имат кротост, подражавайки на Господа, Който е казал: „и се поучете от Мене, понеже съм кротък и смирен по сърце, и ще намерите покой за душите си“ (Мат. 11:29).
Който вярва, мрази лъжата и обича истината, защото Бог „обикна правдата и намрази беззаконието“ (Пс. 44:8).
Които вярват, те не само не се карат помежду си, но умиротворяват и тези, които са свикнали, като подражават на Господа, защото и Той същото е направил за „вас, които някога бяхте отстранени от Бога и Негови врагове поради разположение към лоши дела“. (Кол. 1:21).
Вярващият без ропот понася всяко изкушение, бидейки уверен, че за такова търпение ще получи нетленен венец, както говори апостол Иаков, брат Господен: “ Блажен е оня човек, който търпи изкушение, защото, след като бъде изпитан, ще получи венеца на живота, що Господ е обещал на ония, които Го обичат“ (виж Мат. 5:22).
Който вярва, той не се гневи, но е дълготърпелив, спазвайки заповедта на Господа, Който заповядва съвсем да не се гневим (виж Мат. 5:22).
Който вярва, той е целомъдрен и не се осквернява нито с блудство, ни с прелюбодеяние, нито с други нечистотии, но пази чистотата и целомъдрие, защото е уверен, че които оскверняват телата си, не ще се спасят, както е писано: „а блудниците и прелюбодейците ще съди Бог“ (Евр. 13:4).
Вярващият не се противи на брата си, но на всички служи и не роптае, а пребивава в Божие търпение, вярвайки, че с това ще получи по-голяма награда, както говори Господ: „но който иска между вас да бъде големец, нека ви бъде слуга; и който иска между вас да бъде пръв, нека ви бъде раб“ (Мат. 20:26-27).
Който вярва, той не е ленив за молитва и не е безгрижен за църковните служби, но всякога внимава за себе си и се моли непрестанно.
Който вярва, никого не осъжда, вярвайки, че всички ще бъдем наказани заради греховете си и всички ще бъдем съдени от Бога, защото с какъвто съд човек съди другите, с такъв ще бъде сам съден.
Който вярва, той не върви по широкия и просторен друм, който води към погибел, но върви по тесния и прескръбен път, вярвайки, че като поскърби по него малко, вечно ще се радва с Господа и с всички светци.
Който вярва, той не остава неразкаян в своите грехове, но ако и да съгреши като човек, кае се, съкрушава се и плаче за греховете си, като се старае да не греши повече.
Който вярва, той не обича да гуляе и не пиянства, избягва срамни и неприлични песни и веселби, но всякога помни смъртта. Такъв мисли за Страшния съден ден и като си спомня всичко това, моли се, пости, от всичко се въздържа и преди смъртта бърза да се приготви как да отговори и какъв отчет ще даде пред Царя на славата.
И така, брате мой, когато видиш, че си преизпълнен с лоши дела, оскъден си и празен откъм доброто, как можеш да се наричащ ти вярващ?
Затова, ако си вярващ, бягай от греха, с плач и стенание се окайвай и като осъждаш сам себе си, остави злите дела, с които си живял досега, и приеми подвига на покаянието и изправлението. Така с добри дела да се явиш пред Царя на славата в оня страшен ден на Съда, в който Той ще възведе всекиму според делата.“

Литература: използван е текст от книгата „Бисери от духовната съкровищница на св. Отци“ СИ 2009 год.

За Ангел Карадаков

Виж още

Пътят на съвършенството според свети Григорий Палама

Възгледът на християнската православна истина за човека се основава на изключително уважение към него. В ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *